Pagina oficială a Municipiului Chișinău
  • Prima
  • /
  • Astăzi în oraș!
  • /
  • Comunicate de presă
  • /
  • Reacția de răspuns a APL Chișinău referitor la apelul sectorului asociativ privind concentrarea eforturilor asupra epidemiei COVID și impactul acesteia asupra populației municipiului

Reacția de răspuns a APL Chișinău referitor la apelul sectorului asociativ privind concentrarea eforturilor asupra epidemiei COVID și impactul acesteia asupra populației municipiului

   2723

Primarul general, Ion Ceban, a venit astăzi cu o reacție la apelul semnat de reprezentanții sectorului asociativ despre gestionarea situației de urgență COVID-19 în municipiul Chișinău.

Astfel,  cu referire la prioritizarea cheltuielilor municipalității, în sensul alocării mai multor surse pentru gestionarea problemei epidemiei COVID în municipiul Chișinău, precum și pentru ajutorarea persoanelor/familiilor social-defavorizate, aflate în impact în situația de urgență, Ion Ceban a declarat că Primăria Chișinău a realizat acțiuni prompte de la primul caz înregistrat, precum deschiderea unui cont de donații și repartizarea a peste 9 milioane de lei către instituțiilor medicale, iar recent s-a luat decizia de a repartiza alți 40 de milioane de lei pentru necesitățile spitalelor strategice care tratează pacienți cu coronavirus. Totodată, cu susținerea municipalității s-a reușit amenajarea Centrului COVID-19 Chișinău, de la CIE „Moldexpo", iar în prezent este în pregătiri un alt spital cu același profil, Centrul COVID-19 Constructorul. 

În altă ordine de idei, primarul de Chișinău a subliniat că epidemia cu coronavirus este o situație acută și cum impact major asupra comunității, însă APL Chișinău trebuie să se axeze și pe alte obiective importante asumate, inclusiv anumite proiecte de infrastructură care trebuie să continue.

Totodată, pentru a reduce din cheltuieli, Primăria Chișinău a stabilit că pe perioada stării de urgență va fi interzisă inițierea achizițiilor publice în scopul procurării de bunuri, de lucrări sau servicii pentru toate entitățile contractante din cadrul subdiviziunilor structurale municipale, cu excepția bunurilor și serviciilor destinate prevenirii și combaterii răspândirii virusului COVID-19. (Achizițiile publice de bunuri, de lucrări sau servicii urgente, cu titlu de excepție, se vor iniția de autoritățile contractante cu coordonarea prealabilă a Primarului General/viceprimarul de ramură).

Cât privește posibilitatea de a solicita acordul Guvernului pentru modificarea liniilor bugetare, care ar permite utilizarea fondurilor pentru depășirea epidemiei de coronavirus, Ion Ceban a menționat că a primit asigurări de susținere prin mijloace financiare pentru acoperirea cheltuielilor suportate de municipalitate, în contextul activității transportului public, troleibuze și autobuze, fără taxatori și călătorii gratuite pentru cetățeni. 

Cu referire la asigurarea transparenței instituției față de cetățeni/comunitate, edilul capitalei a precizat că toate informațiile cu privire la deciziile luate de Primăria Chișinău, sunt publice, fiind plasate atât pe pagina web oficială, cât și pe rețelele de socializare, inclusiv pe contul primarului general. Mai mut, Primăria a lansat o nouă pagină web „stopcoronavirus.chișinău.md", unde pot fi accesate informații despre acțiunile autorităților locale, precum și despre situația în general, în lupta cu COVID.

Ion Ceban a venit cu precizări și referitor la implicarea pe segmentul de asistență socială, și anume, pentru identificarea și asistarea persoanelor care au nevoie de ajutor. Astfel, majoritatea angajaților din cadrul Direcției generale asistență socială, inclusiv lucrători sociali și asistenți personali, sunt antrenați în acordarea serviciilor persoanelor nevoiașe. Mai mult, a fost instituită o linie verde, unde pot telefona persoanele aflate în dificultate. „Oamenii sunt ajutați în termen scurt, având în vedere că se lucrează împreună cu o echipă mare de voluntari în cadrul „Inițiativei Împreună Împotriva COVID-19", iar acțiunile în acest sens sunt raportate săptămânal", a punctat edilul. 

Cât privește problema persoanelor fără adăpost în perioada de epidemie cu COVID, acestea se pot adresa Centrului de găzduire și orientare pentru persoanele fără domiciliu stabil (din str. Haltei, 2), cu o capacitate de până la 100 de oameni. În prezent de serviciile instituției beneficiază peste 50 de persoane.