• Prima
  • /
  • Procesul decizional
  • /
  • ANUNŢ privind organizarea consultărilor publice a proiectului de decizie „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal"
Remis spre consultare publică

ANUNŢ privind organizarea consultărilor publice a proiectului de decizie „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal"

Data publicării: 24.02.2020 08:00

Etape

24.02.2020 08:00 ANUNŢ privind organizarea consultărilor publice a proiectului de decizie „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal"

Direcţia generală asistenţă socială şi sănătate, iniţiază începând cu data de 24.02.2020, consultarea publică a proiectului de decizie „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal".
Scopul proiectului este: Reglementarea modului de organizare şi funcţionare a Serviciului de îngrijire socială la domiciliu în vederea îmbunătăţirii calităţii vieţii şi sporirii gradului de independenţă a persoanelor în vârstă  şi persoanelor cu dizabilităţi, lipsite de suport.
Necesitatea elaborării şi adoptării proiectului de decizie este: condiționată de prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1034 din 31.12.2014 „Cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru al Serviciului de îngrijire socială la domiciliu și a Standardelor minime de calitate", care prevăd că prestatorii de servicii de îngrijire socială la domiciliu aprobă propriile regulamente de organizare şi funcţionare în baza Regulamentului-cadru nominalizat.
Prevederile de bază ale proiectului sunt: Prin prezentul proiect de decizie se propune reglementarea modului de organizare şi funcţionare, scopul, obiectivele de activitate și finanțarea Serviciului, precum şi normele obligatorii, a căror aplicare garantează asigurarea unui nivel minim de calitate în procesul de prestare a acestuia.  

În cadrul Serviciului sunt sunt prestate următoarele categorii de servicii:

1) consiliere;
2) suport pentru următoarele activităţi:
a) procurarea, din mijloacele financiare ale beneficiarului, a produselor alimentare, a mărfurilor de uz casnic şi a medicamentelor;
b) prepararea hranei, livrarea prânzurilor calde (după caz);
c) plata, din mijloacele financiare ale beneficiarilor, a unor servicii comunale;
d) îngrijirea locuinţei şi a gospodăriei;
e) predarea şi ridicarea obiectelor de uz casnic şi a hainelor la/de la spălătorie, curăţătorie chimică, reparaţie;
f) realizarea igienei personale;
g) organizarea procesului de adaptare a locuinţei la nevoile persoanei din mijloacele financiare ale acestuia;
h) antrenarea beneficiarului în activităţi sociale şi culturale;
i) întreţinerea corespondenţei cu rudele şi cu prietenii;
j) organizarea procesului de procurare şi transportare, din mijloacele financiare ale beneficiarului, a combustibilului la domiciliu;
k) după caz, încălzirea sobelor.

Totodată, pentru buna asigurare a activității Serviciului se propune Statul de personal în număr total de 300 unități, dintre care 10 unităţi de șefi ai serviciului, 280 lucrători sociali, 9 şoferi şi o unitate de contabil.

De asemenea, proiectul în cauză prevede acordarea serviciilor gratuit şi contra plată, cu stabilirea costului lunar.

Beneficiarii proiectului de decizie sunt:
Beneficiari de servicii gratuite:
1) persoanele vârstnice care au atins vârsta de pensionare şi persoanele cu dizabilități singuratice, precum şi străinii, specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 „Privind integrarea străinilor în Republica Moldova", care nu au copii;
2) persoanele vârstnice care au atins vârsta de pensionare şi persoanele cu dizabilități, precum şi străinii, specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 „Privind integrarea străinilor în Republica Moldova" cu copii, dar lipsite de suportul acestora din următoarele motive:
a) sunt persoane în vârstă şi persoane cu dizabilităţi;
b) sunt persoane asigurate/neasigurate, aflate în concediu de îngrijire a copilului şi potrivit rezultatelor evaluării sunt în imposibilitatea de a asigura întreţinerea şi îngrijirea;
c) sunt persoane private de libertate;
d) sunt agresori, persoane care comit acte de violenţă în familie;
e) sunt persoane care duc un mod dezorganizat de viaţă/prezenţa unor vicii sociale, fapt confirmat prin ancheta socială, declaraţiile scrise ale vecinilor, rudelor apropiate, etc..

Beneficiari de servicii contra plată:
1) persoanele vârstnice care au atins vârsta de pensionare şi persoanele cu dizabilităţi, precum şi străinii, specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 „Privind integrarea străinilor în Republica Moldova", care au copii/persoane cu obligaţii legale de întreţinere.
2) persoanele cu vârsta de peste 18 ani care, după spitalizare, necesită îngrijiri temporare în vederea recuperării stării de sănătate şi nu au suport pentru îngrijire la domiciliu: persoanele care se externează din spital după intervenţii chirurgicale, convalescenţii după accidente vasculare cerebrale, fracturi de col femural, paralizii;
 bolnavii în fază terminală (cancer şi ciroze);
3) persoanele care necesită îngrijiri de lungă durată: bolnavii cronici (cu excepţia bolilor infecţioase) care, din cauza bolii, nu sunt capabili să-şi desfăşoare activităţile cotidiene (alimentare, igienă personală, etc.), fiind imobilizaţi la pat şi necesitând ajutor permanent.
1) Rezultatele scontate ca urmare a implementării deciziei supuse consultării publice sunt: prevenirea instituţionalizării, menţinerea persoanelor în mediul familial şi comunitar, încurajarea beneficiarilor pentru a duce un mod de viaţă independent, pe cât este posibil, în familie şi comunitate, sensibilizarea opiniei publice cu privire la problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice şi cele cu dizabilităţi;
Impactul estimat al proiectului de decizie: asigurarea protecţiei sociale a beneficiarilor singuratici pentru depăşirea situaţiei de dificultate prin îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora și asigurarea incluziunii sociale.
Proiectul de decizie este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare:
Hotărârea de Guvern nr. 1034/2014 „Cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru al Serviciului de îngrijire socială la domiciliu și a Standardelor minime de calitate", Legea nr. 136/2016 „Privind statutul municipiului Chișinău", Legea nr. 436-XVI din 28.12.2006 „Privind administrația publică locală".
Recomandările pe marginea proiectului de decizie supus consultării publice pot fi expediate până pe data de 16.03.2020, pe adresa dnei Marina Buga: marina.buga.dgas@cmc.md,  dgass@cmc.md, la numărul de telefon 022-274093 sau pe adresa str. Bucureşti nr. 35, secţia monitorizare, evaluare şi planificare strategică din cadrul DGASS.
Proiectul deciziei „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal" şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web oficială  a Primăriei municipiului Chișinău www.chisinau.md şi la sediul Direcţiei asistenţă socială şi sănătate, situat pe str. Bucureşti nr. 35.

 

Anexă - 32 file:

1. Nota informativă a Direcţiei;

2. Proiectul de decizie; 

3. Proiectul Regulamentului. 

 

 

 

 

 

 

Documente anexate

Direcţia generală asistenţă socială şi sănătate, iniţiază începând cu data de 24.02.2020, consultarea publică a proiectului de decizie „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal".
Scopul proiectului este: Reglementarea modului de organizare şi funcţionare a Serviciului de îngrijire socială la domiciliu în vederea îmbunătăţirii calităţii vieţii şi sporirii gradului de independenţă a persoanelor în vârstă  şi persoanelor cu dizabilităţi, lipsite de suport.
Necesitatea elaborării şi adoptării proiectului de decizie este: condiționată de prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1034 din 31.12.2014 „Cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru al Serviciului de îngrijire socială la domiciliu și a Standardelor minime de calitate", care prevăd că prestatorii de servicii de îngrijire socială la domiciliu aprobă propriile regulamente de organizare şi funcţionare în baza Regulamentului-cadru nominalizat.
Prevederile de bază ale proiectului sunt: Prin prezentul proiect de decizie se propune reglementarea modului de organizare şi funcţionare, scopul, obiectivele de activitate și finanțarea Serviciului, precum şi normele obligatorii, a căror aplicare garantează asigurarea unui nivel minim de calitate în procesul de prestare a acestuia.  

În cadrul Serviciului sunt sunt prestate următoarele categorii de servicii:

1) consiliere;
2) suport pentru următoarele activităţi:
a) procurarea, din mijloacele financiare ale beneficiarului, a produselor alimentare, a mărfurilor de uz casnic şi a medicamentelor;
b) prepararea hranei, livrarea prânzurilor calde (după caz);
c) plata, din mijloacele financiare ale beneficiarilor, a unor servicii comunale;
d) îngrijirea locuinţei şi a gospodăriei;
e) predarea şi ridicarea obiectelor de uz casnic şi a hainelor la/de la spălătorie, curăţătorie chimică, reparaţie;
f) realizarea igienei personale;
g) organizarea procesului de adaptare a locuinţei la nevoile persoanei din mijloacele financiare ale acestuia;
h) antrenarea beneficiarului în activităţi sociale şi culturale;
i) întreţinerea corespondenţei cu rudele şi cu prietenii;
j) organizarea procesului de procurare şi transportare, din mijloacele financiare ale beneficiarului, a combustibilului la domiciliu;
k) după caz, încălzirea sobelor.

Totodată, pentru buna asigurare a activității Serviciului se propune Statul de personal în număr total de 300 unități, dintre care 10 unităţi de șefi ai serviciului, 280 lucrători sociali, 9 şoferi şi o unitate de contabil.

De asemenea, proiectul în cauză prevede acordarea serviciilor gratuit şi contra plată, cu stabilirea costului lunar.

Beneficiarii proiectului de decizie sunt:
Beneficiari de servicii gratuite:
1) persoanele vârstnice care au atins vârsta de pensionare şi persoanele cu dizabilități singuratice, precum şi străinii, specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 „Privind integrarea străinilor în Republica Moldova", care nu au copii;
2) persoanele vârstnice care au atins vârsta de pensionare şi persoanele cu dizabilități, precum şi străinii, specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 „Privind integrarea străinilor în Republica Moldova" cu copii, dar lipsite de suportul acestora din următoarele motive:
a) sunt persoane în vârstă şi persoane cu dizabilităţi;
b) sunt persoane asigurate/neasigurate, aflate în concediu de îngrijire a copilului şi potrivit rezultatelor evaluării sunt în imposibilitatea de a asigura întreţinerea şi îngrijirea;
c) sunt persoane private de libertate;
d) sunt agresori, persoane care comit acte de violenţă în familie;
e) sunt persoane care duc un mod dezorganizat de viaţă/prezenţa unor vicii sociale, fapt confirmat prin ancheta socială, declaraţiile scrise ale vecinilor, rudelor apropiate, etc..

Beneficiari de servicii contra plată:
1) persoanele vârstnice care au atins vârsta de pensionare şi persoanele cu dizabilităţi, precum şi străinii, specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 „Privind integrarea străinilor în Republica Moldova", care au copii/persoane cu obligaţii legale de întreţinere.
2) persoanele cu vârsta de peste 18 ani care, după spitalizare, necesită îngrijiri temporare în vederea recuperării stării de sănătate şi nu au suport pentru îngrijire la domiciliu: persoanele care se externează din spital după intervenţii chirurgicale, convalescenţii după accidente vasculare cerebrale, fracturi de col femural, paralizii;
 bolnavii în fază terminală (cancer şi ciroze);
3) persoanele care necesită îngrijiri de lungă durată: bolnavii cronici (cu excepţia bolilor infecţioase) care, din cauza bolii, nu sunt capabili să-şi desfăşoare activităţile cotidiene (alimentare, igienă personală, etc.), fiind imobilizaţi la pat şi necesitând ajutor permanent.
1) Rezultatele scontate ca urmare a implementării deciziei supuse consultării publice sunt: prevenirea instituţionalizării, menţinerea persoanelor în mediul familial şi comunitar, încurajarea beneficiarilor pentru a duce un mod de viaţă independent, pe cât este posibil, în familie şi comunitate, sensibilizarea opiniei publice cu privire la problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice şi cele cu dizabilităţi;
Impactul estimat al proiectului de decizie: asigurarea protecţiei sociale a beneficiarilor singuratici pentru depăşirea situaţiei de dificultate prin îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora și asigurarea incluziunii sociale.
Proiectul de decizie este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare:
Hotărârea de Guvern nr. 1034/2014 „Cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru al Serviciului de îngrijire socială la domiciliu și a Standardelor minime de calitate", Legea nr. 136/2016 „Privind statutul municipiului Chișinău", Legea nr. 436-XVI din 28.12.2006 „Privind administrația publică locală".
Recomandările pe marginea proiectului de decizie supus consultării publice pot fi expediate până pe data de 16.03.2020, pe adresa dnei Marina Buga: marina.buga.dgas@cmc.md,  dgass@cmc.md, la numărul de telefon 022-274093 sau pe adresa str. Bucureşti nr. 35, secţia monitorizare, evaluare şi planificare strategică din cadrul DGASS.
Proiectul deciziei „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Serviciului de îngrijire socială la domiciliu şi a statutului de personal" şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web oficială  a Primăriei municipiului Chișinău www.chisinau.md şi la sediul Direcţiei asistenţă socială şi sănătate, situat pe str. Bucureşti nr. 35.

 

Anexă - 32 file:

1. Nota informativă a Direcţiei;

2. Proiectul de decizie; 

3. Proiectul Regulamentului. 

 

 

 

 

 

 

Documente anexate