O R D I N
privind aprobarea Standardelor naționale de audit intern
nr. 113 din 12.10.2012
Monitorul Oficial nr.237-241/1378 din 16.11.2012
* * *
În conformitate cu art.29 litera b) din Legea privind controlul financiar public intern nr.229 din 23 septembrie 2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.231-234, art.730),
ORDON:
1. Se aprobă Standardele naționale de audit intern (conform anexei);
2. Se abrogă Ordinul ministrului finanțelor nr.98 din 27.11.2007 cu privire la aprobarea Standardelor naționale de audit intern;
3. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării.
MINISTRUL FINANȚELOR | Veaceslav NEGRUȚA |
Chișinău, 12 octombrie 2012. | |
Nr.113. |
Anexă
la Ordinul ministrului finanțelor
nr.113 din 12 octombrie 2012
STANDARDELE NAȚIONALE DE AUDIT INTERN
I. DISPOZIȚII GENERALE
Standardele naționale de audit intern (în continuare SNAI) sînt elaborate în baza Standardelor Internaționale ale Practicii Profesionale de Audit Intern.
SNAI sînt declarații dezvoltate la cel mai înalt nivel de conceptualizare, care stau la baza efectuării unei misiuni de audit intern, asigură criteriile atît de realizare, cît și de evaluare a activității de audit intern, constituind fundamentul unui înalt nivel profesional în practica auditării.
Importanța adoptării SNAI constă în crearea premiselor comportamentului profesional al auditorilor, planificării și desfășurării misiunilor de audit intern, precum și ale raportării asupra rezultatelor obținute. SNAI contribuie la asigurarea consistenței și calității raportului de audit, susținînd în același timp credibilitatea auditorului intern în fața utilizatorilor rapoartelor de audit.
II. OBIECTIVE
SNAI urmăresc următoarele obiective:
a) delimitarea principiilor de bază care reprezintă practica de audit intern;
b) furnizarea cadrului general de realizare și susținere a unei game largi de activități de audit intern care generează o valoare adăugată;
c) stabilirea cadrului de referință pe baza căruia se evaluează activitatea de audit intern;
d) stimularea îmbunătățirii proceselor și operațiunilor entității publice.
III. STANDARDE DE CALIFICARE
1000 Misiune, competențe și responsabilități
Misiunea, competențele și responsabilitățile în activitatea de audit intern sînt definite în Carta de audit intern, în conformitate cu Legea privind controlul financiar public intern nr.229 din 23.09.2010, Codul etic al auditorului intern și prezentele SNAI.
1000.A1 Caracterul misiunilor de asigurare este definit în Normele metodologice de audit intern în sectorul public.
1000.C1 Caracterul misiunilor de consiliere este definit în Normele metodologice de audit intern în sectorul public.
1100 Independență și obiectivitate
Activitatea de audit intern este independentă, iar auditorii interni își desfășoară activitatea cu obiectivitate.
1110 Independență organizațională
Conducătorul unității de audit intern se subordonează și raportează direct managerului entității publice. Conducătorul unității de audit intern confirmă managerului entității publice, cel puțin anual, independența organizațională a activității de audit intern.
1110.A1 Activitatea de audit intern nu este supusă nici unei imixtiuni în ceea ce privește definirea ariei sale de aplicabilitate, realizarea activității și comunicarea rezultatelor.
1111 Interacțiunea directă cu managerul entității publice
Conducătorul unității de audit intern comunică și interacționează direct cu managerul entității publice.
1120 Obiectivitate individuală
Auditorii interni au o atitudine imparțială, neinfluențată și evită conflictele de interese.
1130 Prejudicii aduse independenței și obiectivității
Dacă independența sau obiectivitatea auditorilor interni este (aparent) afectată, detaliile prejudiciilor sînt comunicate părților interesate. Forma acestei comunicări depinde de natura prejudiciului.
1130.A1 Auditorii interni se abțin de la evaluarea proceselor de care au fost responsabili în trecut. Obiectivitatea auditorului intern se consideră afectată atunci cînd acesta realizează o misiune de asigurare a procesului pentru care a fost responsabil în anul precedent.
1130.A2 Misiunile de asigurare ce vizează funcțiile de care răspunde conducătorul unității de audit intern sînt supervizate de către o persoană din afara unității de audit intern.
1130.C1 Auditorii interni sînt în drept să realizeze misiuni de consiliere aferente proceselor de care au fost responsabili în trecut.
1130.C2 Dacă independența sau obiectivitatea auditorilor interni este afectată în legătură cu misiunile de consiliere propuse, aceștia informează despre aceasta managerul operațional care a solicitat misiunea de consiliere, înainte de a o accepta.
1200 Competență și conștiinciozitate profesională
Misiunile de audit intern se efectuează cu competență și conștiinciozitate profesională.
1210 Competență
Auditorii interni posedă cunoștințele, priceperea și competențele necesare exercitării responsabilităților lor individuale. Personalul unității de audit intern posedă sau obțin, în mod colectiv, cunoștințele, abilitățile și alte competențe necesare pentru a-și îndeplini responsabilitățile.
1210.A1 Conducătorul unității de audit intern obține asistență de specialitate și consultanță din partea altor persoane, în cazul în care auditorii interni nu posedă cunoștințele, priceperea sau competențele necesare pentru a efectua parțial sau totalmente misiunea de audit intern.
1210.A2 Auditorii interni posedă cunoștințe suficiente pentru a evalua riscul de fraudă și modul în care acesta este gestionat de entitatea publică, dar nu sunt solicitați să dispună de experiența unei persoane a cărei responsabilitate de bază este depistarea și investigarea fraudei.
1210.A3 Auditorii interni dispun de suficiente cunoștințe despre riscurile și controalele cheie aferente tehnologiilor informaționale și despre tehnicile de audit disponibile bazate pe tehnologii, pentru a-și îndeplini atribuțiile desemnate. Cu toate acestea, nu toți auditorii interni sînt solicitați să dispună de experiența auditorului intern a cărui responsabilitate de bază este auditul tehnologiilor informaționale.
1210.C1 Conducătorul unității de audit intern nu acceptă misiunea de consiliere sau obține asistența competentă din partea unor persoane calificate în domeniu, în cazul în care auditorii interni nu posedă cunoștințele, priceperea și celelalte competențe necesare pentru a efectua parțial sau totalmente misiunea de audit intern.
1220 Conștiinciozitate profesională
Auditorii interni își exercită activitatea cu conștiinciozitate și pricepere, precum se așteaptă de la un auditor intern prudent și competent. Conștiinciozitatea profesională nu implică inadmisibilitatea erorilor.
1220.A1 Auditorii interni dau dovadă de conștiinciozitate profesională luînd în considerare următoarele elemente:
- volumul de lucru necesar pentru atingerea obiectivelor misiunii de audit intern;
- complexitatea relativă, materialitatea sau caracterul semnificativ al problemelor asupra cărora se aplică procedurile misiunilor de asigurare;
- caracterul adecvat și eficacitatea proceselor de management al riscurilor, de control și de guvernare a entității publice;
- probabilitatea existenței unei erori, fraude, nereguli sau neconformități semnificative;
- costul misiunilor de asigurare în raport cu beneficiile potențiale.
1220.A2 În exercitarea conștiinciozității profesionale auditorii interni iau în considerare utilizarea tehnologiilor informaționale și a altor tehnici de analiză a datelor.
1220.A3 Auditorii interni manifestă o vigilență deosebită în ceea ce privește riscurile semnificative care ar putea afecta obiectivele, operațiunile sau resursele. Oricum, doar aplicarea procedurilor misiunilor de asigurare, chiar dacă este efectuată cu conștiinciozitatea profesională necesară, nu garantează identificarea tuturor riscurilor semnificative.
1220.C1 În timpul misiunilor de consiliere, auditorii interni manifestă conștiinciozitate profesională, luînd în considerare următoarele elemente:
- necesitățile și așteptările managerilor operaționali, inclusiv în ceea ce privește caracterul, perioada de desfășurare și comunicarea rezultatelor misiunii de audit intern;
- complexitatea relativă și volumul de muncă necesar pentru atingerea obiectivelor misiunii de audit intern;
- costul misiunilor de consiliere în raport cu beneficiile potențiale.
1230 Dezvoltarea profesională continuă
Auditorii interni își îmbunătățesc cunoștințele, priceperea și alte competențe necesare prin dezvoltare profesională continuă.
1300 Program de asigurare și îmbunătățire a calității
Conducătorul unității de audit intern elaborează și actualizează un program de asigurare și de îmbunătățire a calității care cuprinde toate aspectele activității de audit intern.
1310 Cerințe pentru programul de asigurare și îmbunătățire a calității
Programul de asigurare și îmbunătățire a calității include evaluări interne și externe.
1311 Evaluări interne
Evaluările interne includ:
- monitorizarea continuă a activității de audit intern;
- evaluări periodice, efectuate prin autoevaluare sau de către alte persoane din cadrul entității publice, care posedă suficiente cunoștințe despre practicile de audit intern.
1312 Evaluări externe
Evaluările externe sînt realizate cel puțin o dată la cinci ani de către un specialist calificat sau echipă de specialiști calificată și independentă din afara entității publice.
Conducătorul unității de audit intern discută cu managerul entității publice:
- necesitatea de evaluări externe mai frecvente;
- calificarea și independența specialistului sau echipei externe de specialiști, inclusiv orice posibil conflict de interese.
1320 Raportarea privind programul de asigurare și îmbunătățire a calității
Conducătorul unității de audit intern comunică managerului entității publice rezultatele programului de asigurare și îmbunătățire a calității.
1321 Utilizarea mențiunii În conformitate cu SNAI
Conducătorul unității de audit intern poate afirma că activitatea de audit intern este în conformitate cu SNAI, doar dacă rezultatele programului de asigurare și îmbunătățire a calității susțin această afirmație.
1322 Comunicarea neconformității
În cazul în care neconformitatea cu definiția auditului intern, Codul etic al auditorului intern sau SNAI are impact asupra ariei generale de aplicabilitate sau desfășurării activității de audit intern, conducătorul unității de audit intern dezvăluie neconformitatea și impactul acesteia către managerul entității publice și managerii operaționali.
IV. STANDARDE DE FUNCȚIONARE
2000 Gestionarea activității de audit intern
Conducătorul unității de audit intern gestionează în mod eficace activitatea de audit intern, astfel încît să asigure că ea aduce un plus de valoare entității publice.
2010 Planificarea
Conducătorul unității de audit intern planifică activitatea de audit intern, în baza identificării și evaluării riscurilor, pentru a defini prioritățile activității de audit intern în concordanță cu obiectivele entității publice.
2010.A1 Planul de activitate a unității de audit intern este bazat pe o evaluare a riscurilor, realizată cel puțin o dată în an. În acest proces, sînt luate în considerare punctele de vedere ale managerului entității publice și managerilor operaționali.
2010.A2 Conducătorul unității de audit intern identifică și ia în considerare așteptările managerului entității publice și managerilor operaționali și altor părți interesate referitoare la opiniile de audit intern și alte concluzii.
2010.C1 Înainte de a accepta o misiune de consiliere solicitată, conducătorul unității de audit intern ține cont de măsura în care aceasta poate îmbunătăți managementul riscurilor, poate aduce un plus de valoare și poate îmbunătăți operațiunile entității publice. Misiunile de consiliere acceptate sînt introduse în planul de activitate a unității de audit intern.
2020 Comunicarea și aprobarea
Conducătorul unității de audit intern comunică managerului entității publice planul de activitate a unității de audit intern și resursele necesare, inclusiv despre modificările intermediare semnificative, în vederea examinării și aprobării acestora. Conducătorul unității de audit intern comunică, de asemenea, impactul oricărei limitări de resurse.
2030 Gestionarea resurselor
Conducătorul unității de audit intern asigură că resursele alocate pentru activitate sînt adecvate, suficiente și se utilizează eficace, în vederea realizării planului anual de activitate aprobat.
2040 Politici și proceduri
Conducătorul unității de audit intern stabilește politici și proceduri în vederea ghidării activității de audit intern.
2050 Coordonarea
Întru asigurarea acoperirii adecvate și minimizarea dublării activității, conducătorul unității de audit intern comunică informațiile necesare și coordonează activitățile sale cu alte părți interne și externe care oferă asigurare și consiliere.
2060 Raportarea către managerul entității publice
Conducătorul unității de audit intern raportează periodic managerului entității publice despre misiunea, competența, responsabilitatea și funcționarea auditului intern în raport cu planul stabilit. Aceste rapoarte includ, de asemenea, aspectele legate de expunerile la riscurile semnificative, inclusiv riscurile de fraudă și corupție, și de controlul acestora, de guvernarea entității publice, precum și alte aspecte necesare sau solicitate de către managerul entității publice.
2100 Natura activității
Auditul intern evaluează și contribuie la îmbunătățirea proceselor de management al riscurilor, de control și de guvernare a entității publice, utilizînd o abordare sistematică și metodică.
2110 Guvernarea entității publice
Auditul intern evaluează și oferă recomandări adecvate pentru îmbunătățirea procesului de guvernare a entității în vederea realizării următoarelor obiective:
- promovarea normelor etice și a valorilor adecvate în interiorul entității publice;
- asigurarea unui management eficace al activității entității publice și a asumării răspunderii;
- comunicarea informațiilor cu privire la riscuri și controale în interiorul entității publice;
- coordonarea activităților și comunicarea informațiilor către managerul entității publice, managerii operaționali, auditori interni și externi.
2110.A1 Auditul intern evaluează elaborarea, implementarea și eficacitatea obiectivelor, programelor și activităților privind etica entității publice.
2110.A2 Auditul intern evaluează dacă sistemul de gestionare al tehnologiilor informaționale al entității publice corespunde strategiei și obiectivelor acesteia.
2120 Managementul riscurilor
Auditul intern evaluează eficacitatea și contribuie la îmbunătățirea proceselor de management al riscurilor.
2120.A1 Auditul intern evaluează expunerile la riscuri, asociate guvernării entității publice, activității operaționale și sistemelor informaționale ale acesteia, cu privire la:
- veridicitatea și integritatea informațiilor financiare și operaționale;
- eficacitatea și eficiența operațiunilor și programelor;
- siguranța activelor;
- conformitatea cu actele legislative, normative și reglementările interne.
2120.A2 Auditul intern evaluează posibilitatea de săvîrșire a unor acte de fraudă și modul în care entitatea publică gestionează riscul de fraudă.
2120.C1 În timpul efectuării misiunilor de consiliere auditorii interni abordează riscurile asociate obiectivelor misiunii de consiliere, precum și existența altor riscuri semnificative.
2120.C2 Auditorii interni utilizează cunoștințele despre riscuri, obținute în timpul efectuării misiunilor de consiliere, în timpul evaluării proceselor de management al riscurilor din cadrul entității publice.
2120.C3 În timpul acordării suportului managerilor operaționali în instituirea sau îmbunătățirea proceselor de management al riscurilor, auditorii interni se abțin de la asumarea oricărei responsabilități manageriale prin gestionarea de facto a riscurilor.
2130 Controlul
Auditul intern ajută entitatea publică în menținerea unui sistem eficace de management financiar și control, prin evaluarea eficienței și eficacității acestuia, precum și prin promovarea îmbunătățirii continue a acestuia.
2130.A1 Auditul intern evaluează caracterul adecvat și eficacitatea activităților de control pentru a reacționa la riscuri asociate guvernării entității publice, operațiunilor și sistemelor informaționale, cu privire la:
- veridicitatea și integritatea informațiilor financiare și operaționale;
- eficacitatea și eficiența operațiunilor și programelor;
- siguranța activelor;
- conformitatea cu cadrul normativ și reglementările interne.
2130.C1 Auditorii interni utilizează cunoștințele despre activitățile de control, obținute în timpul efectuării misiunilor de consiliere, la evaluarea sistemului de management financiar și control din cadrul entității publice.
2200 Planificarea misiunii de audit intern
Auditorii interni elaborează un plan pentru fiecare misiune de audit intern, care include obiectivele, aria de aplicabilitate, calendarul și alocarea resurselor.
2201 Aspecte privind planificarea
La planificarea misiunii de audit intern, auditorii interni iau în considerare:
- obiectivele procesului auditat și mijloacele prin care acesta ține sub control activitatea;
- riscurile semnificative ale procesului auditat, ale obiectivelor acestuia, ale resurselor, ale operațiunilor, și mijloacele prin care impactul potențial al riscului este menținut la un nivel acceptabil;
- caracterul adecvat și eficacitatea sistemului de management al riscurilor și activităților de control din cadrul procesului auditat, comparativ cu un cadru sau model relevant de control;
- oportunitățile de îmbunătățire semnificativă a sistemului de management al riscurilor și a activităților de control.
2201.A1 La planificarea unei misiuni de audit intern în afara entității publice (în instituțiile subordonate), auditorii interni coordonează în scris cu unitatea auditată obiectivele misiunii de audit intern, domeniul de aplicare, responsabilitățile și alte așteptări, inclusiv restricțiile cu privire la comunicarea rezultatelor misiunii de audit intern și accesul la dosarele de audit intern.
2201.C1 Auditorii interni coordonează cu partea care beneficiază de misiuni de consiliere, obiectivele, aria de aplicabilitate, responsabilitățile și alte așteptări ale unității auditate. Pentru misiuni de consiliere importante, coordonarea se efectuează în scris.
2210 Obiectivele misiunii de audit intern
Pentru fiecare misiune de audit intern se stabilesc obiective.
2210.A1 Auditorii interni efectuează în prealabil o evaluare a riscurilor asociate procesului auditat. Obiectivele misiunii de audit intern reflectă rezultatele acestei evaluări.
2210.A2 La stabilirea obiectivelor misiunii de audit intern, auditorii interni iau în considerație probabilitatea unor erori semnificative, fraudelor, neconformităților și altor riscuri.
2210.A3 La evaluarea activităților de control, auditorii interni utilizează criterii de evaluare adecvate. Auditorii interni evaluează măsura în care managerii operaționali au stabilit criterii adecvate de determinare a atingerii obiectivelor și scopurilor.
2210.C1 Obiectivele misiunii de consiliere abordează procesul de guvernare a entității publice, managementul riscurilor și activitățile de control, în măsura în care s-a convenit cu unitatea auditată.
2210.C2 Obiectivele misiunii de consiliere corespund valorilor, strategiei și obiectivelor entității publice.
2220 Aria de aplicabilitate a misiunii de audit intern
Aria de aplicabilitate trebuie să fie suficientă pentru realizarea obiectivelor misiunii de audit intern.
2220.A1 Aria de aplicabilitate a misiunii de audit intern cuprinde studiul sistemelor corespunzătoare, documentele, resursele umane și activele materiale, inclusiv cele care se află sub controlul persoanelor terțe.
2220.A2 Dacă în cadrul desfășurării unei misiuni de asigurare apar oportunități de consiliere semnificative, este necesar de a coordona în scris cu beneficiarul misiunii de consiliere obiectivele, aria de aplicabilitate, responsabilitățile și alte așteptări. Rezultatele misiunii de consiliere se comunică în conformitate cu standardele aferente misiunilor de consiliere.
2220.C1 Efectuînd misiunea de consiliere, auditorii interni, se asigură că aria de aplicabilitate a acesteia este suficientă pentru realizarea obiectivelor convenite. Dacă auditorii interni în timpul desfășurării misiunii de consiliere au rezerve în privința ariei de aplicabilitate, acestea se discută cu beneficiarul misiunii de consiliere, pentru a decide dacă se va continua misiunea de consiliere.
2220.C2 În timpul desfășurării misiunilor de consiliere, auditorii interni abordează activitățile de control în corespundere cu obiectivele misiunii de consiliere și totodată sînt atenți la aspectele semnificative ale activităților de control.
2230 Alocarea resurselor pentru misiunea de audit intern
Auditorii interni stabilesc resursele corespunzătoare și suficiente pentru realizarea obiectivelor misiunii de audit intern, reieșind din evaluarea caracterului și complexității fiecărei misiuni de audit intern, constrîngerilor de timp și a resurselor disponibile.
2240 Programul de lucru al misiunii de audit intern
Auditorii interni elaborează un program de lucru al misiunii de audit intern, care să permită atingerea obiectivelor acesteia.
2240.A1 Programul de lucru al misiunii de audit intern include proceduri de identificare, analiză, evaluare și documentare a informației în timpul efectuării misiunii de audit intern. Programul de lucru se aprobă de către conducătorul unității de audit intern pînă la punerea în aplicare a acestuia. Orice modificare a programului, de asemenea, se aprobă din timp.
2240.C1 Programul de lucru al misiunii de consiliere variază după formă și conținut în dependență de caracterul misiunii de consiliere.
2300 Realizarea misiunii de audit intern
Auditorii interni identifică, analizează, evaluează și documentează informații suficiente pentru realizarea obiectivelor misiunii de audit intern.
2310 Identificarea informațiilor
Auditorii interni identifică un volum suficient de informații sigure, relevante și utile întru realizarea obiectivelor misiunii de audit intern.
2320 Analiza și evaluarea
Auditorii interni fundamentează concluziile și rezultatele misiunii de audit intern în baza analizelor și evaluărilor corespunzătoare.
2330 Documentarea informațiilor
Auditorii interni documentează informația relevantă în vederea justificării concluziilor și rezultatelor misiunii de audit intern.
2330.A1 Conducătorul unității de audit intern ține sub control accesul la documentele de evidență ale misiunii de audit intern. Înainte de a transmite documentele către părțile externe, conducătorul unității de audit intern trebuie să obțină aprobarea managerului entității publice și/sau a subdiviziunii juridice din cadrul entității publice.
2330.A2 Conducătorul unității de audit intern stabilește reguli de păstrare a dosarelor misiunii de audit intern, indiferent de forma în care este stocată informația. Aceste reguli corespund cu documentele interne de organizare și administrare a entității publice, precum și cu normele de drept.
2330.C1 Misiunea de consiliere se documentează. Conducătorul unității de audit intern elaborează politici (proceduri) de primire, păstrare și transmitere către părțile interne și externe a documentelor aferente misiunii de consiliere. Aceste politici (proceduri) corespund cu documentele interne de organizare și administrare a entității publice, precum și cu normele de drept.
2340 Supervizarea misiunii de audit intern
Misiunile de audit intern sînt supervizate corespunzător pentru a asigura realizarea obiectivelor, calitatea activității și dezvoltarea profesională a personalului.
2400 Comunicarea rezultatelor
Auditorii interni comunică rezultatele misiunii de audit intern.
2410 Conținutul comunicării
Comunicarea rezultatelor misiunii de audit intern include obiectivele și aria de aplicabilitate, cît și concluziile, recomandările corespunzătoare și planurile de acțiuni.
2410.A1 Comunicarea finală a rezultatelor misiunii de audit intern include opinia și/sau concluziile auditorului intern, după caz. La formularea unei opinii sau concluzii, auditorul intern ia în considerare și așteptările managerului entității publice, managerilor operaționali și altor părți interesate și se bazează pe informații suficiente, sigure, relevante și utile.
2410.A2 În timpul comunicării rezultatelor, auditorii interni sînt încurajați să recunoască părțile pozitive identificate în activitatea unității auditate.
2410.A3 În timpul comunicării rezultatelor misiunii de audit intern către părți din afara entității publice, comunicarea rezultatelor include informații privind restricțiile de distribuire și utilizare a rezultatelor.
2410.C1 Comunicarea progresului și rezultatelor misiunii de consiliere, variază după formă și conținut în dependență de caracterul misiunii de consiliere și necesitățile beneficiarului misiunii de consiliere.
2420 Calitatea comunicării
Comunicarea este corectă, obiectivă, clară, concisă, constructivă, completă și efectuată în timp util.
2421 Erori și omisiuni
Dacă raportul final de audit conține o eroare semnificativă sau omisiune, conducătorul unității de audit intern comunică informațiile corectate tuturor părților care au primit raportul original de audit.
2430 Utilizarea mențiunii Efectuat în conformitate cu SNAI
Auditorii interni pot raporta că misiunile de audit intern sînt efectuate în conformitate cu SNAI, doar dacă rezultatele programului de asigurare și îmbunătățire a calității susțin această afirmație.
2431 Comunicarea neconformității cu SNAI a misiunii de audit intern
În cazul în care neconformitatea cu definiția auditului intern, Codul etic al auditorului intern sau SNAI are impact asupra unei anumite misiuni de audit intern, comunicarea rezultatelor dezvăluie următoarele:
- principiul sau regula de conduită din Codul etic al auditorului intern sau Standardul (Standardele), care nu a (au) fost respectat (respectate) în totalitate;
- motivul sau motivele neconformității;
- impactul neconformității asupra misiunii de audit intern și a rezultatelor acesteia.
2440 Diseminarea rezultatelor
Conducătorul unității de audit intern comunică rezultatele misiunii de audit intern părților corespunzătoare.
2440.A1 Conducătorul unității de audit intern este responsabil pentru comunicarea rezultatelor finale părților care pot asigura că vor trata rezultatele cu atenția cuvenită.
2440.A2 Înainte de transmiterea rezultatelor către părțile din exteriorul entității publice, dacă nu este reglementat altfel de actele legislative, statutare și normative, conducătorul unității de audit intern:
- evaluează riscul potențial pentru entitatea publică;
- se consultă cu managerul entității publice și/sau subdiviziunea juridică, după caz;
- ține sub control diseminarea informației, stabilind restricții la utilizarea rezultatelor.
2440.C1 Conducătorul unității de audit intern este responsabil pentru comunicarea către beneficiari a rezultatelor finale ale misiunii de consiliere.
2440.C2 Pe parcursul misiunilor de consiliere pot fi depistate probleme în domeniul guvernării entității publice, managementului riscurilor și controlului. În cazul în care problemele sînt semnificative, acestea sînt comunicate managerului entității publice și managerilor operaționali.
2450 Opinii generale
În cazul elaborării unei opinii generale, se iau în considerare așteptările managerului entității publice, managerilor operaționali și altor părți interesate, iar aceasta se bazează pe un volum de informații suficiente, sigure, relevante și utile.
2500 Monitorizarea acțiunilor ulterioare comunicării rezultatelor
Conducătorul unității de audit intern stabilește și menține un sistem care să permită monitorizarea acțiunilor întreprinse ca urmare a rezultatelor comunicate managerului entității publice.
2500.A1 Conducătorul unității de audit intern stabilește un proces de urmărire pentru a monitoriza și asigura faptul că acțiunile managerilor operaționali au fost implementate în mod eficace sau că managerul entității publice a acceptat riscul de a nu întreprinde nici o măsură.
2500.C1 Auditul intern monitorizează acțiunile întreprinse ca urmare a rezultatelor misiunilor de consiliere în limitele convenite cu unitatea auditată.
2600 Examinarea riscului acceptat de către managerul entității publice
Atunci cînd conducătorul unității de audit intern consideră că managerul entității publice a acceptat un nivel al riscului rezidual, care poate fi inacceptabil pentru entitatea publică, acesta examinează problema cu managerul entității publice.