• Prima   /  Presa   /  Comunicate de presă  /  Primarul general, Ion Ceban: „100 de zile în echipă și cu echipa. Doar împreună putem schimba lucrurile spre bine în municipiul Chișinău!”

    Primarul general, Ion Ceban: „100 de zile în echipă și cu echipa. Doar împreună putem schimba lucrurile spre bine în municipiul Chișinău!”

     21.02.2020 11:05    809 Accesări    

    Au trecut o sută de zile de la învestirea mea în funcția de primar al municipiului Chișinău. 

    Așa cum am promis, continuu să spun: în Primăria Chișinău nu este loc pentru politică, ci doar pentru implementarea de politici inovative, moderne și doar în folosul locuitorilor capitalei noastre.  

    Prea mult a durat haosul, care a fost în Chișinău, iar ceea ce am găsit acum 100 de zile, nici pe departe nu puteam spune că am avut o capitală a Republicii Moldova, dar o localitate mare cu conducători corupți, care își făceau propriile interese. Am găsit o instituție care nu era transparentă și deschisă pentru oamenii săi. Cu turnichet la intrare și cu acțiuni birocratice.  

    Dar, am găsit și o echipă de oameni de treabă, muncitori, care doresc să schimbe lucrurile spre bine. 

    Iată de ce, în spatele meu, am oameni care la rândul lor, în spatele fiecăruia dintre cei prezenți este câte o echipă, care, în aceste 100 de zile, muncim cot la cot împreună. Vom continua să ne facem datoria și vom depune eforturi, ca etapă cu etapă, să mișcăm carul din loc și să modernizăm Chișinăul. Chiar dacă unora acest lucru le displace. 

    Sunt convins că doar împreună putem schimba lucrurile în municipiul Chișinău! 

    Declar că și în continuare vom acționa conform legii și doar în interesul cetățenilor. 

    Pornind de la acest fapt: 

    Împreună cu echipa, am început să facem ordine în municipiu, dar și în Primărie. Lucruri elementare la prima vedere, dar pe atât de complexe și importante pentru toți locuitorii. Pentru problemele care s-au adunat de ani de zile, am început să găsim soluții și să le rezolvăm.  

    • Eliberarea orașului de obiectivele amplasate ilegal:

        Din cele 5 sectoare au fost evacuate: 

    • 262 - gherete
    • 173 - fundații rămase după evacuarea gheretelor
    • 567 - panouri publicitare
    • 29 - garaje metalice
    • 12 - șuri
    • 99 - garduri
    • 2 - debarale
    • 12 - rulote

    Toate aceste obiective erau amplasate contrar legii, iar mai multe terenuri ale municipalității erau acaparate de către unii cetățeni. Nimeni până acum, or nu au avut curajul să înlăture aceste ilegalități, or bănuim că aveau interese. 

    • Stoparea construcțiilor ilegale în oraș
    • 14 la număr

    În acest domeniu: 

    • Primăria a înaintat Legislativului un pachet de amendamente în domeniul construcțiilor, care vine să sporească capacitatea autorităților locale în domeniul emiterii actelor permisive în construcții și controlului asupra procesului de construcție. Documentul a fost votat în două lecturi.
    • A fost revizuită modalitatea de eliberare a autorizațiilor de construire pentru asigurarea respectării documentației de urbanism.

    Primăria de azi nu își propune să împiedice dezvoltarea businessului în construcții. Noi vrem ca orașul să se dezvolte, dar nici o semnătură nu va mai fi pusă pe documente neconforme și nu se vor elibera certificate de urbanism, contrar legii și normelor prevăzute. Primăria nu va mai permite autorizarea construcțiilor pe terenuri municipale, luate în arendă la preț de 20 de mii de lei, pentru un hectar de pământ, care, de fapt, acest teren trebuie valorificat la un preț mult mai mare.Ca rezultat, în buget ar trebui să vină la fel mai mulți bani, iar aceste surse să fie investite în drumurile capitalei.  

    Am un mesaj și pentru oamenii care deja au cumpărat apartamente în blocurile unde au fost admise încălcări și lucrările au fost oprite. Precizez că în acest scop:  

    • A fost creat un grup de lucru pentru soluționarea conflictelor în domeniul urbanismului și al construcțiilor.

    Suntem conștienți că, pe de o parte, sunt locatarii nemulțumiți, ce se sufocă de construcțiile apărute peste noapte ca ciupercile după ploaie și pe de altă parte sunt oamenii care au investit, iar noi nu trebuie să îi lăsăm pe cetățeni în drum.  

    Combat afirmațiile și zvonurile precum că Primăria a stopat toate construcțiile în oraș. Tot ce este legal, este permis.  

    • Primăria a anunțat o amplă campanie de curățenie în oraș.
    • Toți pretorii, șefii de direcții și întreprinderi au fost și mai sunt implicați în acțiuni de salubrizare a orașului, realizând și campanii de informare a cetățenilor cu privire la menținerea curățeniei. În acest sens, au fost amplasate afișe cu atenționarea cetățenilor să păstreze ordinea.
    • Conform legislației în vigoare, am obligat agenții economici să facă curat în jurul clădirilor, magazinelor, barurilor, cafenelelor, frizeriilor, dar și altor imobile pe care le dețin.
    • A fost elaborat un nou „Regulament privind salubrizarea și asigurarea curățeniei în orașul Chișinău", fiind anunțate în prezent consultări publice pe marginea proiectului. Ne dorim să avem mecanisme de sancționare a acelor persoane, care fac dezordine pe străzi, în curțile blocurilor și în parcuri.
    • Este în elaborare un proiect de modificare a Codului Contravențional, cu privire la înăsprirea sancțiunilor pentru aruncarea gunoiului în locurile publice.
    • Am dispus verificarea și înlăturarea problemelor la mai multe proiecte de amploare, lansate anterior pentru oraș și care se află în lucru, iar unele contracte au fost semnate și implementate:
    • Din 2012, Primăria Chișinău a contractat și garantat peste 120 de milioane de Euro, dintre care, la ziua de azi, avem bani care nu au fost debursați, în sumă de peste 60 de milioane de Euro. Din cauza că banii nu au fost valorificați corect și la timp, Administrația Publică Locală achită anual 0,6% pentru această sumă. Astăzi Primăria a revitalizat discuțiile cu toți creditorii și executorii proiectelor, pentru a putea valorifica acești bani într-un termen cât mai scurt.
    • Municipalitatea a luat sub control situația de la Stația de epurare a apelor uzate și a transferat întreaga conducere a S.A. „Apă-Canal Chișinău” pe șantier, pentru a ține în vizor procesul de lucru și a progresa în executarea lucrărilor de construcție a noii stații, care trebuia să fie finalizată în iunie, anul curent, dar lucrările sunt realizate doar în proporție de 27%. Până la 1 martie, în urma consultărilor cu experții străini, S.A. „Apă-Canal Chișinău" va veni cu un plan de acțiuni, pentru lichidarea mirosurilor neplăcute și evitarea agravării situației.
    • Am dispus verificarea proiectelor cu privire la repararea și construcția străzilor: 31 August 1989 și Ion Creangă, unde am depistat încălcări, care necesită a fi înlăturate.

    Spre exemplu, lucrările de reparație a str. Ion Creangă au fost efectuate fără a se lua în calcul și a se schimba rețelele subterane, apeduct și canalizare, a căror grad de uzură constituie peste 90 la sută și acest proiect trebuia finisat în luna mai, 2019. Astfel, din cauza managementului defectuos de până acum,  S.A. „Apă-Canal Chișinău", trebuie să aloce 11 mil. lei din buget, pentru a fi schimbate rețelele subterane și doar după, să revenim cu reparații. 

    • Problema pasajelor subterane: la data de 1 ianuarie 2020, datoriile către municipalitate ale agenților economici, care arendează spații comerciale, erau în sumă de 16 milioane 500 mii lei. Toți operatorii economici care au contracte cu Primăria, nu au activitate comercială în aceste subterane, dar le dau în subarendă altor agenți economici, la preț de 20 de ori mai mare.
    • La fel, am inițiat procedura de reziliere a contractelor cu agenți economici, care au amenajat pavilioane comerciale în stațiile de așteptare a transportului public. În același timp, a fost inventariat contractul cu „Epamedia", care a fost încheiat cu mari abateri până în anul 2021.
    • A fost prelungit contractul cu comuna Țânțăreni, cu privire la evacuarea deșeurilor solide.
    • Deschiderea unui nou complex pentru adăpostirea câinilor maidanezi din capitală, unde au fost amenajate voliere cu suprafața de 800 m².
    • Străzi, trotuare în reparație:
    • S-a intervenit cu asfalt rece pe 200 de străzi
    • S-a intervenit pentru repararea trotuarelor pe 3 adrese

    Aceste lucruri sunt prioritare pentru chișinăuieni. Oamenii s-au săturat să repare mașinile din cauza gropilor de pe drum, să meargă prin noroi și pe trotuare stricate dar și să aștepte transportul public în ploaie, fiind în stațiile de așteptare. Vom continua să identificăm finanțe pentru reabilitarea și construcția drumurilor, trotuarelor și stațiilor de așteptare din oraș. Am început plombarea cu asfalt rece a celor mai problematice străzi, am început să amenajăm și să reparăm trotuare, unde nu s-a intervenit ani la rând.  

    • Proiecte de infrastructură, urbanism și transport public
    • Au fost identificate surse financiare pentru achiziționarea a 40 de troleibuze noi și pentru amenajarea parcajelor în zona Centru.
    • Relansarea rutei de troleibuz nr. 16 cu extensie pe unele străzi, unde nu se circula anterior și repartizarea unui troleibuz pentru localitatea Trușeni. În total sunt 5 unități.
    • A fost inițiată elaborarea proiectului de amenajare a unui parc în zona adiacentă Circului.
    • Au început lucrările de reabilitare a Scuarului din str. Bucuriei din sectorul Buiucani al capitalei.

    Proiectul de amenajare prevede reabilitarea trotuarelor și aleilor pietonale, schimbarea mobilierului urban și reconstrucția spațiilor verzi. 

    • Au fost finalizate lucrările de amenajare a scuarului Mezon din bd. Moscova, sectorul Râșcani. Au fost reabilitate aleile pietonale, a fost instalat iluminatul public decorativ, mobilierul urban și coșurile de gunoi.
    • A fost demarat procesul de actualizare și modernizare a Planului Urbanistic General al Chișinăului.
    • A fost reînceput procesul de elaborare a Planului de mobilitate urbană.
    • Inițierea proiectului de organizare a benzilor dedicate pentru transportul public pe principalele străzi din oraș, Pușkin, Bodoni și Ștefan cel Mare și Sfânt.
    • Inițierea procesului de sistematizare a parcajelor din adiacentul carosabilului în zona centrală a orașului.
    • A fost elaborat planul de reparație și modernizare a infrastructurii pietonale din oraș, trotuare, treceri pietonale, spații verzi.
    • Conceptul de reorganizare a comerțului stradal este în proces de elaborare și va fi prezentat la finele lunii.
    • Inițierea procesului de reorganizare a tot ce înseamnă publicitatea stradală și cea de pe fațadele clădirilor.
    • A fost evaluată starea tehnică a trecerilor subterane, pentru a începe procesul de reparație.
    • Au fost identificate o serie de locații pentru construcția parcărilor multietajate, una dintre ele fiind și garajul Parlamentului, unde am convenit să amenajăm 3 etaje de parcări din cele 5 existente. Totodată, a fost elaborat un concept de construcție a parcărilor rulante.
    • Ne-am propus ca Primăria Chișinău să devină transparentă, iar serviciile digitalizate
    • A fost lansată platforma „eu.chisinau.md". Cetățenii pot sesiza autorităţile locale despre două probleme - salubrizarea şi iluminatul public. În scurt timp vor fi incluse noi module și compartimente.
    • Am semnat Acordul dintre Primăria Chișinău și Programul Comunitatea Mea, finanțat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Scopul documentului este de a susține autoritățile publice locale să devină mai eficiente și, cel mai important, mai transparente.
    • A fost semnat Memorandumul de înțelegere între Primăria Municipiului Chișinău și Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, privind dezvoltarea sistemului de digitalizare a serviciilor publice și dezvoltarea soluțiilor de Smart City.
    • A fost elaborat planul de acțiuni pentru implementarea proiectului cu privire la taxarea electronică în transportul public.
    • Primăria își dorește dezvoltarea potențialului economic al capitalei
    • A fost semnat Acordul de colaborare între Camera de Comerț și Industrie și Primăria Chișinău. În comun urmează să fie organizate mai multe evenimente.
    • A fost elaborat conceptul Fondului de investiții și Proiectul statutului de funcționare a acestuia. În prezent Primăria poartă negocieri cu potențiali fondatori ai acestei platforme. Scopul Fondului este dezvoltarea proiectelor economice, sociale și de infrastructură.
    • Am dispus ca o rută de troleibuz, să asigure temporar, în perioada 01 - 02 februarie, legătura directă între centrul capitalei și Centrul Internațional Expozițional „Moldexpo". Astfel de rute vor mai fi deschise în perioada expozițiilor.
    • Deja este stabilit pentru săptămâna viitoare, să fie semnat Acordul de colaborare cu Asociația Turismului Receptor din Republica Moldova, în scopul promovării Chișinăului ca destinație turistică.
    • Este lansat procesul de elaborare a conceptului de reorganizare a Pieței Centrale, care  trebuie să prevadă reguli clare de organizare a comerțului în piață, inclusiv, stimularea și promovarea producătorilor autohtoni.
    • Primăria Municipiului Chișinău va crea Consiliul Donatorilor, pentru stimularea atragerii de granturi și proiecte, cu susținerea Băncii Mondiale, UNICEF și PNUD.
    • Dezvoltarea domeniului educațional municipal
    • Deschiderea grădiniței nr. 166 din str. N. Costin, cu 13 grupe de copii și 260 de locuri.
    • Deschiderea, după reparație capitală, a grădiniței-creșă nr. 155 din str. Igor Vieru. Au fost deschise 14 grupe cu 320 de locuri pentru copii.
    • Au fost demarate acţiunile pentru centralizareaşi externalizarea procedurilor de achiziții a produselor alimentare, cu suportul PNUD Moldova.
    • Pentru îmbunătățirea sistemului educaţional municipal au fost create grupuri comune de lucru cu Ministerul Educației Culturii și Cercetării.
    • A fost organizată Ziua Internaţională a Educaţiei, marcată prin Forumul Educațional Municipal „Implicare pentru schimbare". Pentru prima dată, la nivel de capitală, a fost reunit sectorul public, mediul academic, partenerii de dezvoltare naţionali şi internaţionali (UNESCO, PNUD, UNICEF, Banca Mondială).
    • Au fost demarate procedurile de constituire a Consiliului municipal al elevilor și Consiliului municipal al tinerilor.
    • Primăria împreună cu Federațiile sportive colaborează pentru a realiza mai multe proiecte comune.
    • Constituirea Școlii părinților la Centrul de asistențăpsiho-pedagogică.
    • Constituirea grupurilor de lucru pentru combaterea fenomenului corupției împreună cu mai multe instituții (MF, MECC, CNA, ANI, IPP, PNUD Moldova).
    • Dezvoltarea serviciile sociale pentru locuitorii capitalei
    • Primăria Chișinău, în comun cu Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale, au creat un grup de lucru pentru a soluționa problemele din domeniul sănătății.
    • Susţinerea persoanelor cu dizabilități din municipiul Chişinău, prin acordarea ajutorului material unic, a câte 500 de lei, la circa 2300 persoane, către Ziua Internaţională a Persoanelor cu Dizabilități.
    • Susţinerea familiilor social-vulnerabile, prin acordarea ajutorului bănesc în cadrul Serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii. De acest ajutor au beneficiat  241 de familii cu 557 copii, în sumă totală de 1.624.000 lei.
    • Iniţierea acţiunilor în vederea asigurării incluziunii sociale a persoanelor cu necesități speciale, prin crearea condițiilor de accesibilizare în transportul public și privat.
    • Reparaţia şi transferarea Serviciului social „Asistenţă Personală" într-un sediu nou, adecvat nevoilor copiilor beneficiari.
    • A fost inaugurat Centrul Municipal de Reabilitare Medicală al Spitalului Clinic Municipal „Sfântul Arhanghel Mihail” cu suportul financiar din bugetul Primăriei capitalei, de 35 de milioane de lei.
    • Îmbunătăţirea serviciilor medicale prin intermediul programului Kusanone, susţinut de Guvernul Japoniei, care a acordat IMSP Spitalul Clinic Municipal de Copii Nr. 1 un grant în valoare de 57.240 USD pentru procurarea unui ultrasonograf nou.
    • Consolidarea colaborării cu Ambasada Franţei în Republica Moldova, prin dotarea cabinetului de kinetoterapie din cadrul Secţiei neurologie vârstă fragedă" a ÎMSP Spitalul Clinic Municipal nr. 1, cu un lot de echipament specializat.
    • Au fost reparate capital trei secții din cadrul Spitalului Clinic Municipal „Sfânta Treime”: Secția Terapie, Secția Ginecologie (cu saloane moderne și spațioase, dotate cu utilaj medical și mobilier nou), precum și Departamentul primiri urgente. A fost reconstruită estacada de acces pentru ambulanțe.
    • Au fost amenajate și adaptate bucătăriile în 2 centre de plasament temporar, astfel fiind îmbunătăţită alimentaţia copiilor.
    • Suportul oferit suburbiilor
    • Localitățile din componența municipiului Chișinău au primit în acest an cele mai mari alocații bugetare, în comparație cu anii precedenți. Suma fiind de două ori mai mare, dar este condiționată.

    Municipalitatea va finanța în proporție de 70 la sută proiectele care urmează să fie implementate în localitățile suburbane, restul 30% urmează să fie cofinanțate de autorităţile locale. 

    Proiectele prioritare pentru acest an sunt: 

    - Infrastructura socială, școli și grădinițe 

    - Construcția rețelelor de peduct și de gaz 

    - Drumuri 

    - Transport 

    • Susținerea anunțată de către alte țări pentru municipiul Chișinău
    • A fost aprobat, cu majoritatea de voturi în Consiliul Municipal Chișinău, Acordul de colaborare, adițional la Protocolul de Înfrățire, încheiat între Primăria municipiului Chișinău și Primăria municipiului București, la 4 noiembrie 1999. Acordul prevede continuarea implementării proiectelor bilaterale, aflate în desfășurare, precum și perspectivele de fortificare a relațiilor Chișinău - București, pe segmente de interes comun.
    • Suportul oferit de Guvernul Regiunii Sankt-Petersburg, pentru actualizarea Planului Urbanistic General și amenajarea parcului din preajma Circului.
    • Semnarea acordului de cooperare între Primăria Sectorului 6 al municipiului București, cu pretura sectorului Buiucani al municipiului Chișinău. Datorită acordului, va fi reabilitat parcul „Alunelul" din sectorul Buiucani.
    • Suportul oferit de Primăria or. Minsk pentru proiectarea și construcția pasajului pietonal dintre parcurile „Valea Morilor” și „Dendrariu”.
    • Repararea blocului vechi (bloc A) al liceului „Gheorghe Asachi" în cadrul unui proiect de restaurare, în valoare de 62 de milioane de lei, cu suportul oferit de Sectorul 1 al municipiului București.
    • Schimb de experiență cu colegii din România, Ucraina, Federația Rusă, Turcia, Israel.
    • Evenimente cultural-artistice și educaționale
    • Organizarea evenimentelor dedicate sărbătorilor de Crăciun. În timp record,  în colaborare cu Guvernul, am inaugurat bradul din centrul capitalei și am amenajat Târgul de Crăciun.
    • Peste 30 de mii de copii din grădinițele din capitală au primit, gratuit, cadouri la matineele de Crăciun și Anul Nou, oferite de Primăria Chișinău.
    • Au fost oferite servicii gratuite pentru copiii care au mers în PMAN să facă poze cu Moș Crăciun și la unele distracții organizate în PMAN. A fost un prim pas, urmează să venim cu îmbunătățiri pe viitor.
    • Mâine va fi lansată Campania de Informare despre orașul Chișinău. Este vorba de un filmuleț, care va fi difuzat în transportul public din capitală.
    • Colaborarea Primăriei cu instituțiile statului:

    Primăria Chișinău, de astăzi, are o bună colaborare cu toate instituțiile statului: Președinție, Parlament și Guvern. Suntem mereu în discuții pe marginea proiectelor strategice de dezvoltare a municipiul Chișinău, dar și acțiunile curente, care urmează a fi implementate. Împreună reușim să abordăm subiecte, dar și să facem schimb de opinii, care ne ajută la analiza problemelor în complexitate. Plus, ne propunem să realizăm mai multe proiecte mari pentru municipiu.  

    La fel, avem create grupuri de lucru în comun cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, dar și cu Ministerul Educației Culturii și Cercetării. Astfel, ca la nivel de municipiu să îmbunătățim serviciile oferite cetățenilor, să realizăm în comun acțiuni și activități, care vor aduce beneficii.  

    • Formarea echipei și remanieri de cadre în Primăria Chișinău:

    Oamenii, în funcțiile pe care le dețin astăzi în Primăria Chișinău, au fost selectați după criterii de profesionalism. 

    Mulți din cei care au plecat, au ales singuri să o facă și probabil au avut și motive, dar și noi am avut mari rezerve cu privire la integritatea dumnealor. Au fost anunțate concursuri la toate funcțiile vacante. Prin concurs a fost ales și arhitectul șef al orașului.  Mai mult decât atât, suntem deschiși pentru atragerea tinerilor specialiști, iar studenții pot aplica și realiza stagii de practică la Primărie. 

    Totodată, precizez că, pentru prima dată în istoria Chișinăului, au fost învestiți toți viceprimarii. În prezent avem 4 viceprimari competenți, profesioniști, cu o bogată experiență în domeniile pe care le reprezintă. Membrii Cabinetului primarului general sunt buni specialiști, care dau dovadă de competență și responsabilitate.  

    În spatele acestei echipe se află șefii direcțiilor, întreprinderilor municipale, directorii instituțiilor, care la rândul lor, la fel au echipe de specialiști.  

    Astfel, împreună cu echipa, implementăm acele proiecte, propuneri, decizii și sunt realizate acele obiective, pe care ni le-am propus de la bun început, când, la fel, am venit în fața dumneavoastră și tot aici am anunțat dorința mea de a deveni primar al municipiului Chișinău.  

    Primăria capitalei trebuie să devină o fabrică mare de producere a serviciilor calitative pentru municipiul Chișinău și locuitorii lui.  

    Sunt sigur că doar împreună, lucrurile pot fi schimbate spre bine în capitala Republicii Moldova.  

    Iată de ce acele proiecte pe care le-am realizat în acele 100 de zile de la venirea mea în funcția de primar general, se datorează muncii în echipă. Tot așa vom lucra și în continuare.