Pagina oficială a Municipiului Chișinău
  • Prima
  • /
  • Astăzi în oraș!
  • /
  • Comunicate de presă
  • /
  • Întâlnirea șefilor de subdiviziuni ai Primăriei Chișinău cu un reprezentant de la Primăria orașului Boston, SUA, pe problemele persoanelor cu dizabilități

Întâlnirea șefilor de subdiviziuni ai Primăriei Chișinău cu un reprezentant de la Primăria orașului Boston, SUA, pe problemele persoanelor cu dizabilități

   1205

Viceprimarul Nistor Grozavu, alături de șefi ai subdiviziunilor și întreprinderilor municipale de profil a participat luni, 10 septembrie 2018, la o ședință de lucru pentru prezentarea experienței de activitate a Comisiei pentru persoanele cu dizabilități din cadrul Primăriei orașului Boston, Massachusetts, SUA.

Nistor Grozavu a salutat inițiativa reprezentanților Primăriei orașului Boston, vizavi de rezolvarea problemelor existente în Chișinău, referitor la accesul în clădi, deplasarea în spații deschise și accesul la serviciile publice a persoanelor care se deplasează în scaun rulant sau a părinților cu copii în cărucioare.

Edilul a ținut să remarce, cu regret, că orașul Chișinău, ca și majoritatea orașelor ex-sovietice a fost construit fără a se ține cont de prezența oamenilor cu necesități speciale. Totuși, pe parcurs au apărut anumite normative în construcții și municipalitatea a făcut încercări de a asigura accesul persoanelor cu dizabilități: prevederea rampelor de acces pentru utilizatorii de scaun rulant în clădirile nou construite, amenajarea în intersecții a indicatoarelor speciale pentru persoanele cu handicap de auz și văz etc.

De asemenea, în clădirea Primăriei Chișinău se prevede amenajarea unui ascensor, pentru ca cetățenii cu handicap locomotor să aibă acces în orice birou din instituție, a precizat viceprimarul.

 Jessica Doonan, șefa Aparatului Comitetului pentru persoanele cu dizabilități din cadrul Primăriei orașului Boson, SUA a informat că subdiviziunea pe care o reprezintă a fost creată în anul 1971, inițial cu 9 persoane care activau în bază de voluntariat. Peste 8 ani, Comitetul a obținut fonduri de la Primărie pentru angajarea personalului. În prezent, subdiviziunea este condusă de un Comisar pe dizabilitate, cu o experiență de 25 de ani în domeniu, fiind o persoană care utilizează scaunul rulant.

În cadrul Comitetului activează 7 angajați, inclusiv arhitecți. Aceștia vorbesc 8 limbi străine, în total și sunt rezidenți din diferite sectoare ale orașului. Comitetul este asistat de către un Consiliu consultativ, compus din 13 membri, numiți de către primar și rezidenți ai orașului Boston. Majoritatea din ei sunt persoane cu dizabilități. Ei au mandat de 3 ani și participă la monitorizarea politicilor la nivel local sau de stat, la ședințele lunare ale Comitetului, la cercetarea problemelor locale. Ei vin cu opinii referitor la programări, servicii și proiecte.

Vitalie Meșter, director executiv al A.O. "Centrul pentru drepturile persoanelor cu dizabilități" a ținut să mulțumească reprezentanților Primăriei Chișinău pentru deschidere în abordarea subiectului accesibilității persoanelor cu dizabilități și eventualității creării unei structuri de profil în cadrul municipalității.

La rândul său, viceprimarul Nistor Grozavu a promis să discute această inițiativă cu primarul general interimar, Ruslan Codreanu și chiar deschiderea unei subdiviziuni pe problemele persoanelor cu dizabilități, în bază de voluntariat, până la finele anului 2018.

Amintim că în luna martie, curent, Primăria municipiului Chișinău a semnat un acord de colaborare cu A.O. Centrul de Asistență juridică pentru persoanele cu dizabilități și Asociația "MOTIVAȚIE", în vederea dezvoltării unui parteneriat continuu şi eficient între organizațiile societății civile şi Primăria municipiului Chișinău, în domeniul asigurării accesibilități spațiului public, transportului și clădirilor publice din municipiu.