Pagina oficială a Municipiului Chișinău

Strategia de reformare și dezvoltare a sistemului municipal de sănătate în perioada 2013-2017

   5840

Strategia de reformare și dezvoltare a sistemului municipal de sănătate  în perioada 2013-2017

Introducere

Strategia de reformare și dezvoltare a sistemului municipal de sănătate este un document integrat, care stabilește prioritățile de dezvoltare a domeniului de sănătate pentru următorii 5 ani, trasează direcțiile principale de transformare a structurilor și procedeelor actuale din domeniul sistemului de sănătate  municipal spre noile necesități ale populației municipiului cît și a concepțiilor și abordărilor la nivel național și internațional.

Scopul strategiei:

Definirea unor acțiuni de sporire a performanțelor sistemului  minicipal de sănătate care ar contribui la asigurarea accesului universal a populației municipiului Chișinău la servicii calitative de sănătate în următorii 5 ani.

Viziunea strategiei:

Promovarea, obținerea și menținerea unei bune stări de sănătate pentru populația municipiului Chișinău.

Descrierea situației actuale:

Indicatorii demografici:

  • Numărul populației municipiului Chișinău la 01.01.2013 constituia 800601 persoane inclusiv 568045 - persoane în vîrstă aptă de muncă, 130715 - copii și 117699 -pensionari.  În comparație cu a. 2008 se atestă o creștere a populației generale cu 1.9 %, însă analiza structurii pe vîrstă a populației denotă amploarea procesului de îmbătrînire.
  • Starea demografică a municipiului Chișinău este caracterizată în ultimii 5 ani de un spor natural pozitiv, cu un ușor declin în 2012 (de la 3.1 la 2.7), fenomen care se datorează în marea parte diminuării progresive a natalității în ultimii doi ani de la 10.2 în 2010 la 9.6 în 2012.
  • Mortalitatea generală și mortalitatea în vîrstă apta de muncă înregistrează o scădere constantă pe parcursul ultimilor 5 ani de la 8.4 /1000 locuitori la  6.7/1000 locuitori pentru indicatorul de mortalitate generală și de la 4.3/1000 locuitori în 2010 la 2,6/1000 locuitori  pentru MVAM în 2012.
  • Mortalitatea pe cauzea relevat că principalele cauze de deces în municipiu sunt bolile aparatului cardiovascular cu 56,1%  în 2012, urmate de tumori maligne cu 21%, leziuni traumatice şi otraviri cu 6,7%. Un indicator nefast pentru sistemul de sănătate municipal este și rata deceselor la domiciliu a persoanelor în vîrstă aptă de muncă, care în 2012 a atins cota de 44,9%.

Sănătatea mamei și copilului:

  • Mortalitatea infantilă denotă tendinte de diminuare în ultimii 5 ani, de la 9,7 decese la 1000 nou-născuți vii în 2008 la 6,9 decese la 1000 nou-născuți vii în 2012, dar evaluarea datelor despre decesele infantile arată că în 2012: 77,3% din copii au decedat în staționar, din ei 56% în primele 24 de ore (comparativ cu 86,8% staționar și 17.9% în primele 24 ore în Republică).
  • Analiza mortalității infantile după cause  de deces indică sporirea ponderii bolilor sistemului nervos în 2012 cu păstrarea aproximativă a structurii  altor maladii  similare a anului 2008. În top rămîn anomaliile congenitale (47,2%) și afecțiunile perinatale (41, 5% în 2012).

Morbiditatea populației:

  • Prevalența generală a populației  prin maladiile nontransmisibile este în descreștere lentă atît la adulți cît și la copii şi consituie 10029,5 cazuri la 100000 populaţie în 2012, rămînînd mai înaltă ca cea din republică - 7249,3 cazuri la 100000 populație.
  • Structura morbidității denotă prevalarea maladiilor sistemului cardiovascular și a tumorilor maligne.
  • Incidența prin maladiile sistemului cardiovascular este în creștere, de la 1103,6/100 mii populație în 2008 la 1458,5/100 mii populație în 2012, înregistrînd o creștere continuă a numărului de complicații, inclusiv la persoanele în vîrstă aptă de muncă. Situație similară se atestă  şi în cazul situației oncologice și diabetului zaharat în municipiu Chişinău. Incidența persoanelor cu cancer a sporit de la 208,6/100 mii populație în 2008 la 223,3/100 mii populație în 2012 și este caracterizată de o rată sporită a  cazurilor depistate în grad avansat. Incidența diabetului zaharat este de asemenea în creștere de la 155,9/ 100 mii populație în 2008 la 228,2/100 mii populație.
  • Morbiditatea prin maladiile social condiționate în mun. Chișinău pe perioada 2008-2012 înregistrează o descreștere continuă stabilă, caracterizîndu-se în continuare prin cifre alarmante.


SWOT

 AVANTAJE                                                         DEZAVANRAJE

Rețea suficientă de organizații medicale, inclusiv spitale

Asigurare bună a populației cu medici de familie și specialiști

Servicii complexe pentru toate vîrstele,

inclusiv geriatrie

Acces la servicii calitative acordate

populației

Particiarea activă a instituțiilor private și neguvernamentale la actul medical

 

 

 

 

 

PROVOCARI

Accentuarea serviciilor medicale vs servicii profilactice și de promovare a sănătății

Distorsionarea fluxului de pacienți de la medicină de familie la cea specializată

Acces fizic limitat pentru locuitorii unor regiuni a municipiului

Satisfacție joasă a cetățenilor (comunicare, durata de așteptare, plăți neformale)

Folosire redusă a resurselor staționarelor de zi

Inegalitate sporită între instituțiile spitalicești

Flexibilitate redusă a sistemului municipal  de sanatate la apariția necesităților noi

Managementul informațional precar

Management resurse umane deficitar în vederea acoperii cu asistente medicale

AMENINȚĂRI

Existența voinței politice de reformare

Creșterea investițiilor în Sistemul de sănătate

Comunicare intersectorială suficientă între structurile administrației publice locale

Dinamică sporită de aderare la normele și valorile de sănătate europene

Lărgirea  pachetului de servicii contractate de CNAM

Ponderea înaltă de instituții private și nonguvernamentale

Extinderea teritorială a municipiului fără construirea obiectelor de menire sociale

Nivelul sporit de sărăcie a populației

Îmbătrînirea populației

Grad de responsabilitate față de propria sănătate la un nivel redus

Finanțare limitată

 

Definirea problemelor care necesită rezolvare

Dirijarea sistemului de sănătate:

  1. Direcției sănătății a Consiliului municipal Chisinău i se atribuie funcția de dirijare a sistemului municipal de sănătate. Structură Direcției  a fost modificată în anul 2012 și este  adaptată pentru coordonarea tuturor activităților de bază a sistemului municipal de sănătate. Colaboratorii Direcției sunt insrtuiți în cadrul Școlii de Sănătate, catedrelor de perfecționare a medicilor ale USMF "N. Testemițanu"  și  Academiei de Administrare Publică pe lîngă Președintele Republicii Moldova după un plan prestabilit. În programul de instruire continuă a colaboratorilor Direcției se include și participarea la conferințe naționale și internaționale din domeniu, însă ponderea lor este foarte mică din cauza bugetului limitat la capitolul instruiri (pînă la 2 % din fondul salarial al instituției).
  2. Aparatul administrativ al IMSP municipale este aprobat în baza normativelor de personal (ord MS 100 din 10.03.2008) și are o structură rigidă care nu corespunde necesităților actuale. Odată cu apariția noilor secții și noilor direcții de activitate induse de cererea crescîndă de anumite servicii se impune și acordarea  a unui grad de flexibilitate componenței aparatului administrativ.

Finanţarea sistemului de sănătate

  1. Finanțarea sistemului municipal de sănătate este în creștere în ultimii 5 ani  de la 452818,3 mii lei în 2008 la 662815,0 mii lei în 2012, mai mult din contul sporirii ponderii bugetului CNAM+MS în bugetul consolidat (363207,2 în 2008 și 539812,6 în 2012). Cota parte a Fondatorului, este deasemenea în creștere de la 29068,4 în 2008 la 33622,8 în 2012, însă ponderea sa nu depășește 2% din bugetul municipiului și 6 % din mijloacele CNAM.
  2. Cheltuielile suportate de către IMSP municipale au fost orientate prioritar pentru salarizare (51,7%), procurarea medicamentelor (9,7%), produselor alimentare (2,8%) și acoperirea serviciilor comunale (7,4%), toate fiind achitate din alocațiile efectuate de CNAM. În comparație cu 2008, cea mai mare creștere a cheltuielilor efectuate a fost înregistrate pentru salarizare și cheltuielile pentru acoperirea serviciilor comunale.  Necesitatea acoperirii cheltuielilor crescînde pentru fluide nu a permis sporirea cheltuielilor la capitolul procurarea medicamentelor și consumabilelor generale.

3. Din investițiile fondatorului (prin Direcția Construcții Capitale și Consiliul municipal Chișinău) au fost efectuate lucrări de reparație capitală în 18 IMSP, și procurat utilaj tehnic pentru 17 instituții.  Analiza datelor cu privire la baza tehnico-materială a instituțiilor denotă un grad sporit de uzură a aparatajului medical. Pe piața medicală deja au apărut aparate mai moderne, care ar putea eficientiza procedurile medicale, diminuîndu-le durata lor sau micșorînd timpul de reabilitare după intervenţii.

Prestarea serviciilor de sănătate:

Serviciului de asistență medicală  primară:

Structura sistemului:

Sistemul  municipal de asistenţă medicală de ambulator din municipiul Chişinău are un şir de particularităţi. 1.Asistenţa medicală primară şi cea specializată de ambulator pentru locuitorii orașului este prestată de instituţii Medico Sanitare Publice numite Asociaţii Medicale Teritorială (AMT), care conlucrează eficient cu structurile Administraţiei Publice Locale. Fiecare din cele 5 AMT au în componența sa de la 2 la 3 Centre ale Medicilor de Familie (în dependenţă de numărul de populație deservită) șî cîte un Centru Consultativ Diagnostic  (CCD). 2. Asistența medicală primară pentru locuitorii din oraşele, comunele şi satele din componența municipiului Chişinău este prestată de medici de familie din cadrul Centrelor de Sănătate (CS) - structuri cu autonomie administrativă și financiară. Asistenţa medicală specializată de ambulator este prestată de spicialiştii din cadrul CCD a AMT, conform contractelor de prestări servicii. 3. Serviciile specializate de ambulator pentru locuitorii  municipiului Chișinău  sunt prestate de 5 CCD din cadrul AMT, 2 Centre Stomatologice Municipale și 2 Centre Consultative specializate (Centrul Perinatologic Municipal din cadrul IMSP SCM nr 1 și Centrul Consultativ Traumatologic pentru copiii  din cadrul  SCM "V Ignatenco").    

  • În cadrul Instituţiilor Medico Sanitare Publice şi Private din municipiul Chişinău activează (situaţie la 1 ianuarie 2013) 503 medici de familie. Conform datelor din raportul "Asigurarea populației  Republicii Moldova cu medici de familie" asigurarea cu medici de familie în municipiul Chişinău  şi trendurile până în anul 2016 sunt satisfăcătoare.
  • Numărul mediu de vizite la medicul de familie în an la unlocuitor din municipiul Chișinău  denotă o stabilitate în ultimii 2 ani (3.3 vizite). Statistica oficială denotă  că în instituțiile primare din municipiu se efectuează un volum de lucru majorat, comparativ cu instituțiile similare din republică. Ponderea vizitelor profilactice la medicul de familie este deasemenea în creștere în ultimii 4 ani, iar ponderea vizitelor la domiciliu se dublează. Calitatea screeningului efectuat în cadrul acestor vizite este discutabil în condițiile sporirei ratei de depistare a maladiilor în grad avansat.
  • Gradul de calificare a medicilor de familie  care activează în IMSP municipale  a sporit comparativ cu 2008 și în 2012 a atins cota de  46% din medici cu  categorie superioară, 28% -prima categorie, 19% categoriea a doua, şi 7% fără categorie. În pofida sporirii gradului de calificare a medicilor de familie sunt evidențiate cîteva probleme:
  1. Fluxul distorsionat a pacienților spre medicii specialiști (45% spre specialişti şi 55% - medicii de familie) demonstrează competențe limitate în conduita maladiilor de către medicii de familie. 
  2.  Rezultatele studiului dn 2011 privind satisfacția pacienților vs de actul medical acordat la nivelul serviciului de a constatat că 63% din respondenții au apreciat calitatea  serviciilor medicale prestate la nivelul AMP ca joasă. Nivelul satisfacţiei  pacientului  este influențat de volumul investigațiilor efectuate ,durata consultației, prezenţa asistentului medical în timpul consultului şi managementul defectuos a echipei medicului de familie.  În acest context se impune reconfigurarea internă a procesului de muncă în cadrul echipei medicului de familie.
  3. Concomitent, în condițiile  descentralizării serviciului de asistență medicală primară este necesară și pregătirea medicilor de familie în domeniul managementului și a serviciilor informaționale.

În acest context, crește importanța instruirii la locul de lucru  a medicilor de familie, cu participarea specialiștilor din cadrul instituției sau experților invitați.

  • Indicele de asigurare a IMSP cu personal medical  cu studii medii constituie 67,1%. Este necesar consolidarea sistemului de motivare  inclusiv prin crearea condiţiilor de muncă şi de trai cu participarea APL.
  • Rolul instruirii continue la locul de muncă sporește și la această categorie de lucrători medicali în condițiile pregătirii clasice a asistentelor medicale la colegii.
  • Accesul fizic al populației la serviciile medicale este influențat de extinderea municipiului Chișinău, ce are ca rezultat apariția noilor cartiere la periferiile municipiului  fără construcția noilor obiecte de menire socială, inclusiv centre de sănătate (îndeosebi sect. Ciocana, Buiucani). Perimetrul municipiului contemporan include și așa nimitele teritorii  destinate dezvoltării  întovărășirilor pomicole (Dumbrava, Codru, etc.), care  în perspectivă, conform unui proiect de lege aprobat de Guvern la 19 decembrie 2012  vor putea fi considerate ca terenuri de construcție și incluse la solicitarea locatarilor în intravilanul localităților adiacente.
  • Numărul total  de vizite la medicii specialiști din centrele consultative  diagnostice municipale a sporit, și în 2012 a constituit 2216006.
  • La finele anului 2012, în cadrul serviciului specializat de ambulator activau peste 300 de medici specialişti.
  • Funcțiile medicilor specialiști incluse în nomenclator și numărul specialiștilor este calculat în baza de normative existente, fără a lua în considerație cererea pacienților. Respectiv, în sistemul municipal de sănătate există funcții care nu sunt acoperite cu personal medical calificat  și /sau nici nu sunt incluse în nomenclator, în pofida cererii crescînde înregistrate în ultimii ani.

Activitatea staționarelor de zi în instituțiile de ambulator:

  • Staționarele de zi există în 9 instituții din municipiu: 5 sunt desfășurate pe lîngă CCD a 5 AMT și 3 în centrele de sănătate( Sîngera, Durlești și Vadul lui Vodă). Numărul total de paturi  a sporit de la 119 în 2008 la 125 în 2012, din contul celor de profil terapeutic. Rotația patului în staţionarul de zi este de 88,6, iar durata medie de tratament - 8,3 zile. Numărul de pacienți tratați în condițiile staționarului de zi este în descreștere în anul 2012, fenomen explicabil prin renunțarea Companiei de Asigurări la finanțarea cazului tratat. Reîntoarcerea  finanțării cazului tratat  sau introducerea finanțării DRG pentru pacienții internați în staționarele de zi ar avea o acțiune benefică asupra impactului tratamentului prin oferirea lui în termeni optimi, sporirii satisfacției pacienților și minimizării costurilor. Concomitent menționăm că tendințele mondiale contemporane ale dezvoltării sistemului de sănătate facilitează acordarea tratamentului în condiții de ambulator, completîndul cu intervenții de scurtă durată pentru profil chirurgical (chirurgie de o zi)
  • Guvernul Republicii Moldova pune accent pe descentralizarea asistenței  medicale primare, însă modelele raionale ar putea fi nefuncționale în cazul municipiului din cauza cererii sporite de asistență medicală specializată de ambulator din partea populației municipiului, lipsei spațiilor în cadrul IMSP de staționare pentru organizarea secțiilor consultative, numărului sporit de consultanți, care activează în IMSP și altele. În acest context, este binevenită instituirea unei faze de pilotare, care ar testa principiile și bunele paractici de activitate a instituțiilor decentralizate în condițiile municipiului și  integrarea serviciului de asistență medicală specializată în cadrul spitalelor existente. Concomitent, ar putea fi perfectat mecanismului de referire a pacienților  în cadrul serviciilor medicale  decentralizate și deconcentrate la nivelul municipiului (asistență medicală primară, asistență medicală spitalicească, asistență medicală urgentă și serviciul de sănătate publică).
  • Serviciu spitalicesc:

Structura sistemului:

Sistemul municipal spitalicesc este constituit din 9 spitale, majoritatea dintre care 5 sunt instituții monoprofil situație care nu permite prestarea multidisciplinară a serviciilor de sănătate, generînd astfel dublări în utilizarea resurselor.

Indicatorii de activitate:

Numărul total de paturi  în anul 2012 constituie 2465 de paturi ce reprezintă 30.8 paturi la 10000 de populație, în corespundere cu indicatorul  zonal recomandat de OMS (indicatorul per republică fiind de 55,7 paturi). Durata medie de utilizare a patului este în scădere de la 333,1 în 2008 la 320,9 în 2012. La fel în scădere este  și durata medie de spitalizare (7,2 în 2008 și 7,1 în 2012), iar rotația patului a sporit de la 43,7 la 44,1.

Eficiența serviciului spitalicesc municipal:

  •   Conform analizei multifactoriale toate spitalele municipale au obținut punctaj maxim la capitolul Demografie și Morbiditate. Incidența și prevalența au fost practic identice pentru fiecare spital. Spitalele care asigură servicii medicale monoprofil, mai ales foarte specializate  prezintă un dezavantaj la capitolul Competiție, respectiv cu referire la spitalele municipale: cel mai scăzut scor pentru "Avantaj competitiv" a obținut IPSP SCM "Maternitatea Municipală nr.2".  Instituția Medico-Sanitară Publică SCMC nr.1 s-a calificat cu un scor minim la categoriile "Indicele atractivității pieții" din cauza scorului de 0.7 puncte la capitolul " Competiție".
  • Din perspectiva analizei costurilor unitare cel mai ineficient spital municipal este IMSP SCMC nr. 1.  Tot acest studiu a demonstrat necesitatea de redimensionale a fondului de paturi acute, reinvestirea resurselor financiare economisite în tehnologii medicale moderne, în baza cărora se poate micșora durata medie de spitalizare și se poate majora numărul de externări. S-a demonstrat necesitatea reprofilării a 15% din paturile acute în paturi pentru spitalizări de o zi și pentru reabilitarea medicală a pacienților.
  • Evaluarea eficienței spitalelor municipale prin prizma utilizării fondului de paturi și a relației resurse alocate - rezultate generate plasează doar SCM "Sf. Arhanghel Mihail" într-un cadru de eficiență conform ambilor parametri. Nivelul de ineficiență tehnică a altor spitale este diferit, prezentînd în mediu 9,53% care se atribuie capacității/dimensiunii spitalelor. Această valoare depășește de 3 ori valoarea înregistrată de grupul de spitale raionale.
  • Calitatea asistenţei de staţionar prestate de către instituțiile pe întreg teritoriul republicii a fost apreciată cu calificativul "sub nivelul dorit", cel puţin dacă reieşim din analiza modalităţii de percepere a unor aspecte legate de nivelul serviciilor de staţionar.
 

Obiective generale și specifice

 Secțiunea I - DIRIJAREA SISTEMULUI

Obiectiv general: Îmbunătățirea mecanismului de dirijare a sistemului

 Obiective specifice:

I Consolidarea competențelor colaboratorilor Direcției Sănătății  și conducerii IMSP în managementul serviciilor de sănătate

II Adaptarea structurii conducerii IMSP la cerințele în vigoare

III Perfecționarea mecanismelor de comunicare

IV Reconfigurarea sistemului informațional din sectorul de sănătate

V Dezvoltarea sistemului  intern de asigurare a calității serviciilor de sănătate

Secțiunea II - GESTIONAREA RESURSELOR UMANE

Obiectiv general: Asigurarea și dezvoltarea resurselor umane pentru sistemul de sănătate

Obiective specifice:

I Completarea instituțiilor medicale cu cadre medicale

II Asigurarea managementului eficient al timpului de lucru

III Dezvoltarea procesului de instruire continuă a lucrătorilor medicali, inclusiv la locul de lucru

Secțiunea III - PRESTAREA SERVICIILOR

Obiectiv general: Fortificarea Asistenței Medicale Primare

Obiective specifice:

I Îmbunătățirea accesului populației la serviciile medicale primare

II Eficientizarea conlucrării între medicul de familie și medicul specialist

Obiectiv general: Reducerea poverii maladiilor nontransmisibile

Obiective specifice:

I Fortificarea activităților  de informare și instruire a populației spre diminuarea factorilor de risc a bolilor nontransmisibile și promovarea modului sănătos de viață.

II Sporirea competenței echipei medicului de familie referitor la prevenirea, depistarea precoce și conduita pacienților cu maladii nontransmisibile

Obiectiv general: Îmbunătățirea asistenței mamei și copilului

Obiective specifice:

I Fortificarea sănătății mamei și copilului și sănătății reproductive

II Sporirea capacităţii serviciului perinatologic municipal și adaptarea acestuia la necesitățile actuale

III Dezvoltarea asistenţei medicale pediatrice specializate la nivel de municipiu întru diminuarea celor mai importane cauze ale morbidităţii infantile

IV Fortificarea sănătății reproducerii  la bărbați

Obiectiv general: Diminuarea incidenței maladiilor social condiționate la nivel de municipiu

Obiective specifice:

 I Sporirea cunoștințelor populației privind maladiile social-condiționate,  profilaxia lor și necesitatea screeningului

II Monitorizarea activă a grupurilor de risc

 Obiectiv general: Fortificarea sistemului municipal medicină de  urgență

 Obiective specifice:

I Diminuarea ratei de mortalitate evitabilă  la domiciliu și în primele 24 de ore de la internare în staționar

IIActualizarea sistemului de referire a cazurilor de urgență conform profilului și etapelor

III Promovarea abordării multidisciplinare în monitorizarea pacienților cu risc sporit de dezvoltare a stărilor de urgență

Obiectiv general: Eficientizarea asistenței medicale specializate de ambulator

Obiective specifice:

I Extinderea serviciilor prestate în condițiile de ambulator  și/ori staționarul de zi

II Asigurarea integrității serviciului stomatologic teritorial

Obiectiv general: Eficientizarea serviciului spitalicesc

Obiective specifice:

I Optimizarea serviciului spitalicesc

II Organizarea  unei secţii de terapie intensivă în cardiologie

III Reorganizarea internă şi fortificarea capacităţilor IMSP SCMFP

Secțiunea IV - FINANȚAREA SISTEMULUI

Obiectiv general: Îmbunătățirea finanțării sistemului de sănătate municipal

Obiective specifice:

I Îmbunătățirea finanțării sistemului de sănătate municipal

II Utilizarea eficientă și echitabilă conform principiul proporționalității a resurselor disponibile

III Actualizarea liniilor de cheltuieli ale Direcției Sănătății cu asigurarea cofinanţărilor terţe prin elaborarea și trimiterea solicitărilor de finanțare

 

Măsuri necesare pentru atingerea obiectivelor și rezultatelor scontate

Secțiunea I - Dirijarea sistemului

 Pentru consolidarea competențelor colaboratorilor Direcției Sănătății  și conducerii IMSP în managementul serviciilor de sănătate

1.Organizarea procesului de instruire continuă a colaboratorilor DS și conducerii IMSP municipale

2.Dezvoltarea managementului de performanță a colaboratorilor DS

și conducerii IMSP

Pentru adaptarea structurii conducerii IMSP la cerințele în

vigoare

1. Implementarea mecanismelor de selectare și numire a lucrătorilor medicali de nivel managerial conform cerințelor în vigoare

2. Evaluarea și actualizarea nomenclatorului privind funcțiile de conducere

 Pentru perfecționarea mecanismelor de comunicare

1.  Asigurarea continuă a calității informațiilor plasate pe Site-urile DS și IMSP municipale

2.  Organizarea conferințelor de presă

3.  Participarea la ședințele consiliului medical al reprezentanților Societății civile și structurilor deconcentrate din teritorii conform profilului subiectului discutat

Pemtru reconfigurarea sistemului informațional din sectorul de sănătate

1.  Extinderea sisemului MEDEX 2 în toate IMSP AMT şi CS

2.  Facilitarea procesului de programare a pacienților la serviciile medicilor de familie și vaccinare a populației

3.  Crearea unui sistem informaţional integrat pentru colectarea infiormaţiilor necesare pentru procesul decizional

Secțiunea II -GESTIONAREA RESURSELOR

Pentru dezvoltarea sistemului  intern de asigurare a calității serviciilor de sănătate

1.  Asigurarea eficienței consiliilor de calitate instituţionale și a grupurilor de lucru de audit intern.

2.  Dezvoltarea sistemului intern de monitorizare a satisfacției pacienților și a lucrătorilor medicali

3.  Implementarea Managementului Financiar și Control la nivel de DS și  IMSP

GESTIONAREA RESURSELOR UMANE

Pentru completarea instituțiilor medicale cu cadre medicale

1.  Sporirea capacităților serviciilor de management al resurselor umane în scopul completării IMSP cu cadre medicale, îndeosebi cu studii medii și superioare incomplete

2.  Implementarea mecanismelor de motivare a personalului medical cu studii medii și superioare incomplete

3.  Crearea condițiilor atractive de activitate prin asigurarea lucrătorilor medicali cu locuințe sociale

Pentru asigurarea managementului eficient al timpului de lucru

1.  Organizarea unor mese rotunde cu discuția bunelor practici de lucru în echipă  a tuturor IMSP cu replicarea metodelor de succes

2.  Sporirea competențelor medicilor de familie în domeniile prioritare de sănătate publică în vederea diminuării nr. de referiri la specialiștii de profil

3.  Stabilirea obligațiunilor de funcție pentru fiecare angajat IMSP cu delegarea atribuțiilor asistentelor medicale conform competențelor

Pentru dezvoltarea procesului de instruire continuă a lucrătorilor medicali, inclusiv la locul de lucru

1.  Actualizarea planurilor de instruire continuă a lucrătorilor medicali și petrecerea ședințelor lunare de instruire la diverse compartimente cu participarea experților locali sau din instituțiile de profil

2.  Crearea Centrului de instruire a lucrătorilor medicali din IMSP municipale

 Secțiunea III - PRESTAREA SERVICIILOR

Pentru îmbunătățirea accesului populației la serviciile medicale primare

1.  Îmbunătățirea accesului populației la serviciile medicale primare prin organizarea centrelor de sănătate în teritoriile municipiului, mai aproape de locul de trai al pacientului

2.  Implementarea proiectului pilot de descentralizare a AMT Rîșcani cu  crearea IMSP autonome: IMSP CCD Rîșcani ,IMSP CS Rîșcani 1, IMSP CS Rîșcani 2 ,IMSP CS Rîșcani 3,  IMSP CS Rîșcani 4.

Pentru eficientizarea conlucrării între medicul de familie și medicul specialist

1.  Divizarea activităților  medicului de familie și medicilor specialiști conform profesiogramei cu actualizarea proceselor interne de colaborare

2.  Monitorizarea internă trimestrială a fluxului de pacienți spre asistența medicală specializată de ambulator și spitalicească cu depistarea și eliminarea cazurilor  de referire neargumentate

Pentru fortificarea activităților  de informare și instruire a populației spre diminuarea factorilor de risc a bolilor nontransmisibile și promovarea modului sănătos de viață.

1.  Organizarea campaniilor municipale de informare a populației despre factorii de risc al diabetului zaharat  şi maladiilor sistemului cardiovascular cu utilizarea publicității sociale, pliantelor şi paginilor web ale DS şi IMSP de asistenţă medicală primară

2.  Intensificarea instruirilor în cadrul școlilor Hipertensivului şi bolnavului de diabet zaharat

3.  Implementarea unui program municipal interdepartamental de diminuare a factorilor de risc în apariția obezității la copii

Pentru sporirea competenței echipei medicului de familie referitor la prevenirea, depistarea precoce și conduita pacienților cu maladii nontransmisibile

1.  Organizarea campaniilor municipale de informare a populației despre factorii de risc al diabetului zaharat  şi maladiilor sistemului cardiovascular cu utilizarea publicității sociale, pliantelor şi paginilor web ale DS şi IMSP de asistenţă medicală primară

2.  Intensificarea instruirilor în cadrul școlilor Hipertensivului şi bolnavului de diabet zaharat

3.  Implementarea unui program municipal interdepartamental de diminuare a factorilor de risc în apariția obezității la copii

 Pentru fortificarea sănătății mamei și copilului și sănătății reproductive

1.  Fortificarea serviciilor de educație pentru sănătate a părinților, copiilor și adolescenților inclusiv cu promovarea bunelor practici de  diagniosticare și pregătire preconcepțională și profilaxie specifică a bolilor infecțioase la copii

2.  Instruirea medicilor de familie și a medicilor din cabinetele de sănătate a reproducerii la capitolul comunicare interpersonală și comunicare în grup cu actualizarea curiculei de Informare, Educare, Comunicare (IEC) a cuplurilor tinere

Pentru sporirea capacităţii serviciului perinatologic municipal și adaptarea acestuia la necesitățile actuale

1.  Dotarea serviciului specializat de ambulator cu tehnologii moderne pentru depistarea patologiilor în sarcină

2.  Actualizarea sistemului de referire a gravidelor cu sarcină patologică la specialiștii din cadrul Centrului consultativ perinatologic municipal

Pentru dezvoltarea asistenţei medicale pediatrice specializate la nivel de municipiu întru diminuarea celor mai importane cauze ale morbidităţii infantile

1.  Instruirea specialiștilor în direcțiile prioritare

2.  Reprofilarea internă a funcțiilor medicale pentru  satisfacerea necesităților în servicii medicale specializate

Pentru fortificarea sănătății reproducerii  la bărbați

1.  Întroducerea în curricula de instruire continuă a medicilor de familie a tematicilor cu privire la diverse aspecte ale sănătății reproducerii la bărbați

2.  Crearea  Centrului municipal de andrologie  în cadrul IMSP SCM  "Sf. Arhanghel Mihail"

Pentru sporirea cunoștințelor populației privind maladiile social-condiționate,  profilaxia lor și necesitatea screeningului

Organizarea campaniilor informaționale întru promovarea screeningului maladiilor social condiționate și profilaxia lor.

 Pentru monitorizarea activă a grupurilor de risc

1.  Crearea parteneriatelor locale (as. medicală, as.socială, organe de drept, societate civilă) pentru dezvoltarea activităților de informare, însoțire asistată, depistare precoce și susținere în tratament a persoanelor din grupurile de risc

2.  Instruirea medicului de familie la capitolul aprecierea factorilor de risc și cauzele neaderenței la tratamentul antituberculos și ARV

3.  Susținerea  integrală a Programului municipal de control al TB și HIV SIDA.

Pentru diminuarea ratei de mortalitate evitabilă  la domiciliu și în primele 24 de ore de la internare în staționar

1.  Fortificarea cunoștințelor și deprinderilor populației în aprecierea stărilor de urgență și intervenții de rigoare prin acțiuni de Informare- Educare -Comunicare inclusiv desfășurarea unei campanii  municipale de informare și sensibilizare a populației la capitolul sporirea receptivității civice.

2.  Sporirea abilităților lucrătorului medical din cadrul asistenţei medicale primare, instituțiilor preșcolare și preuniversitare în acordarea ajutorului de urgență

Pentru actualizarea sistemului de referire a cazurilor de urgență conform profilului și etapelor

1.  Restabilirea și integrarea serviciului de asistenţă medicală urgentă prespitalicească la nivel municipal

2.  Organizarea departamentelor sau unităților de primire urgentă medicală înalt specializată pentru diverse categorii de bolnavi cu stări acute și cronice  în cadrul  IMSP SCM nr.1, SCM „Sf. Treime", SCM „Sf. Arhanghel Mihail", SCMC „V. Ignatenco"

Pentru promovarea abordării multidisciplinare în monitorizarea pacienților cu risc sporit de dezvoltare a stărilor de urgență

1.  Asigurarea durabilității relațiilor de conlucrare între AMP și asistența socială (AS) (HG 1182 din 22 decembrie 2010)

2.  Instruirea asistenților și lucrătorilor sociali privind aprecierea stărilor de urgență la adulți

Pentru extinderea serviciilor prestate în condițiile de ambulator  și/ori staționarul de zi

Extinderea serviciilor prestate în condițiile de ambulator  și/ori staționarul de zi

Pentru asigurarea integrității serviciului stomatologic teritorial

1.  Fuzionarea centrelor stomatologice pentru copii și maturi.      

2.  Trecerea la autogestiune a cabinetelor stomatologice (conform ordinului MS nr. 244 din 13.03.2013)

Pentru optimizarea serviciului spitalicesc

1.  Integrarea IMSP SCM nr.4, IMSP MM nr 2, în componența  IMSP SCM " Sf. Arhanghel Mihail" prin absorbție

2.  Integrarea IMSP SCMC nr.1, IMSP SCMBCC, în componența  IMSP SCMC " V. Ignatenco" prin absorbție

3.  Dezvoltarea bazei tehnico-materiale ale spitalelor municipale

4.  Dezvoltarea serviciilor de reabilitare în staționar

Pentru organizarea  unei secţii de terapie intensivă în cardiologie

1.  Reprofilarea  și modernizarea  unei secţii de cardiologie în secție de terapie intensivă pentru tratamentul infarctului miocaric și ictusului

2.  Perfecţionarea cadrelor medicale

Pentru reorganizarea internă şi fortificarea capacităţilor IMSP SCMFP

1.  Auditul intern al IMSP SCMF privind volumul și  calitatea prestării serviciilor medicale

2.  Crearea centrului educațional pentru copii internați

3.  Fortificarea bazei tehnico-materiale a IMSP SCMFP

Secțiunea IV - FINANȚAREA SISTEMULUI

Pentru îmbunătățirea finanțării sistemului de sănătate municipal

Promovarea activităților  de informare pentru adoptarea deciziilor de sporire a bugetului municipal de sănătate

Pentru utilizarea eficientă și echitabilă conform principiul proporționalității a resurselor disponibile

Implementarea proceselor de management financiar la nivel micro și macroeconomic

Pentru actualizarea liniilor de cheltuieli ale Direcției Sănătății cu asigurarea cofinanţărilor terţe prin elaborarea și trimiterea solicitărilor de finanțare

1.  Instruirea colaboratorilor Direcției la capitolul managementul proiectelor

2.  Actualizarea procesului de atragere de fonduri pentru suplinirea bugetului municipal de sănătate

3.  Crearea unei baze de date a proiectelor cu destinație medico-socială a ONG naționale și internaționale derulate în municipiul Chișinău pentru asigurarea schimbului de informații, durabilității proiectelor și utilității investițiilor efectuate

Estimarea impactului:

La nivelul întregii strategii impactul estimat îl reprezintă ameliorarea semnificativă a accesibilității și calității serviciilor de sănătate.

Indicatorii de impact vor fi estimați în baza:

Indicatorilor de bază ai stării de sănătate a populației;

Indicatorilor privind resursele sistemului de sănătate;

Indicatorilor privind consumul serviciilor de sănătate;

Indicatorilor privind calitatea serviciilor de sănătate;

Studiilor de evaluare a satisfacției pacienților și lucrătorilor medicali.

Rezultate scontate și indicatori de progres:

Definiţiile indicatorilor şi metodele de estimare vor corespunde

standardelor tehnice naționale  cuprinse şi în Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului.

Proceduri de raportare și monitorizare:

Implementarea va fi monitorizată şi evaluată în scopul asigurării că implementarea este corectă și eficientă, precum şi pentru a da posibilitatea de adaptare a Strategiei, dacă este cazul. Instrumentul cheie aplicat în acest scop este un Cadru de monitorizare şi evaluare, care va fi  elaborat în conformitate cu Planul de Acţiuni pentru implementarea Strategiei. Evaluarea strategiei va avea un caracter sistematic, fiind efectuată pe întreaga perioadă de implementare, şi va include elaborarea rapoartelor anuale de progres, un raport de evaluare la finele primei etape şi un raport final de evaluare.